Hack i skivan

Lena Olsson (V) säger att SD har ”helt fel” i sin kritik mot svensk beredskap och bekämpning av terrorism.

– Att lyssna på Åkesson är som att lyssna på en skiva som har hakat upp sig.

För oss som växte upp med vinylskivor är referensen i Aftonbladets referat av en debatt i riksdagen glasklar: Åkesson upprepar, menar Olsson, exakt samma fras om och om och om och om igen, på samma sätt som sker när pickupens nål fastnar i en repa och hamnar i det yttre spåret igen.

Men om man tillhör en yngre generation, uppvuxen med CD-läsarnas laseröga eller är ännu yngre än så? Hur tolkar man då ‘en skiva som hakat upp sig’?

Det är intressant att fundera över vilka uttryck som åldras med värdighet och blir kvar som en del av språket och folkmedvetandet, även om det ursprungliga fenomenet försvunnit i vardagsverkligheten, och vilka uttryck som bara blir rätt upp och ner obegripliga.

4 thoughts on “Hack i skivan

  1. Hack i skivan funkar dock också med CD-skivor. Det är alltid så jag har tolkat det. För blir det hack i en sån så upprepas samma sak om och om igen och där finns ingen nål som kan hoppa av skivan och börja om utan det är till att byta spår eller stänga av :P

  2. åhneeeej. Jag är ju uppvuxen med blandband och vinylskivor. nu fick du mej att känna mej urgammal…
    ungefär som när en ung kille jag snackade med inte förstod vad jag pratade om när jag sa Floppydisc… och inte ens förstod när jag visade vad hans ”spara”symbol på datorn faktiskt föreställer.
    Panik. Måste jag skaffa käpp nu?

    • En käpp är inte fel, det är rätt snoffsigt att gå och svänga sådär lite lagom nonchalant med den, använda den till att markera mot hattbrättet när man hälsar och sådär. Tja, varför inte?

Hur tänker du kring detta?

