Vädret

När jag säger att det är väldigt svenskt att tala om vädret protesterar engelska vänner att det minsann är deras grej som vi snodde med oss när vi var där på 11oo-talet. Det är möjligt, så låt oss vara engelsk-svenska och prata lite om vädret.

Just nu åskar det, låååånga utdragna muller som drar över himlen nästan utan uppehåll, från öster till väster och från väster till öster. Det regnar stillsamt, och temperaturen, som ett tag idag var rent outhärdlig, sjunker sakta ner mot behaglig. Jag njuter av hur huvudvärken, framkallad av det skoningslösa trycket innan åskan brakade loss, lättat och dricker en stillsam kopp kaffe och funderar över sommarvädret.

Eller sommarsolen, snarare. Ozonskicket är tunnare än någonsin, hörde jag på nyheterna och fick sedan veta via Twitter att det varit så hela våren. Jag tänker varken gå in på orsaker eller verkan, utan jag funderar istället över våra vanor, och i vilken utsträckning de kommer att påverkas av klimatförändringen.

Ännu så länge kvittrar väderpresentatörerna förtjusta när de kan presentera soliga dagar med höga temperaturer, och beklagar när de måste berätta om regn, nyheterna visar soliga stränder med barn som bygger sandslott eller äter glass, kisande mot ljuset. Hur länge dröjer det innan vi får en ozonskicksindikator som en naturlig del av väderleksprognoserna, med varningar som visar oss att solen inte bara innebär badväder?

Hur länge dröjer det innan standardlekplatserna skyddas från direkt solljus av finurliga anordningar eller strategisk växtlighet istället för att som idag ligga exponerade för solen hela dagen? Innan solskyddsfaktorkläder blir standard även på våra sommarbarn? Innan sommarjobbare som går ute i solen om dagarna får begränsad arbetstid och risktillägg på lönen?

Jag vet inte, men jag tror det börjar bli dags.

Cancerfonden: Pg: 901986-0, Bg: 901-9514, Org nummer: 802005-3370.

Hur tänker du kring detta?

