Everybody hurts

I samtalet på Twitter kring betygsinlägget nyss satte kloka HaudIgnota rätt som det var ord på en tanke jag inte stött på tidigare, men som tycks mig helt rimlig nu när jag ser den.

På samma sätt som många andra yrkesgrupper som arbetar med människor, präster, diakoner och terapeuter t ex, får möjlighet att gå i kontinuerlig och professionell handledning för att kunna behålla det yrkesmässiga perspektivet även i de delar av arbetet som kommer nära och rör upp känslor borde lärare få göra det. På arbetstid, givetvis, eftersom det vore en del av den professionella utvecklingen , men, tror jag, individuellt (och hos välutbildade handledare snarare än entusiastiska ”coacher”), och utöver de samtal och den tid man redan i dag använder för arbetslagsarbete, ämneslagsarbete, skolutveckling, fortbildning etc.

Detta skulle å ena sidan ta en timme av veckoarbetstiden, det skulle det göra, vilket på en skola kan tyckas ställa till det i schemaplaneringen, men å andra sidan skulle det sannolikt göra så att lärare mår bättre, att arbetslag fungerar bättre, att lärares stressnivå sjunker ner till hanterlig nivå etc. I det långa loppet tror jag man vinner tid på det, såväl på individnivå som på organisationsnivå.

Det här är en nyfödd tanke, inte alls genomtänkt och genomreflekterad ännu, men jag tror den är värd att tänka vidare på. Vad säger ni? Prova tanken en stund och berätta gärna hur den känns.

-

4 thoughts on “Everybody hurts

  1. Vi har handledning varannan vecka 1.5h i arbetslaget med en utomstående handledare. Vi tar upp allt från enskilda elever, situationer som inte gått som vi tänkt och rent organisatoriska frågor. Det är verkligen kanonbra måste jag säga!

  2. Jag har också fått handledning under en termin. Jag tyckte att det var bra då, men har ändå aldrig känt att jag skulle vilja göra om det. Kanske för att effekten var störst i början.

Hur tänker du kring detta?

