Ibland blir det fel

Det händer. Fast man menade väl. Fast det kändes så rätt när man föreställde sig hur det skulle bli. Fast man riktigt kunde se för sig hur det skulle tas emot med jubel och fanfarer. Fast man var så inspirerad så det sprutade ur öronen!

Man begår misstag ibland. Missbedömer situationen. Misstolkar informationen. Tolkar fel information. Drar fel slutsatser, börjar i fel ände, går i fel riktning. Förbiser något.

Sånt händer. Det händer oss alla någon gång då och då. Det är ingen katastrof, trots att det kan kännas oändligt pinsamt och jobbigt precis där och då.

Katastroferna tenderar att braka loss när man försöker att låtsas som att misstaget inte hänt, att det inte alls är ett misstag, att man inte alls bär någon del av ansvaret för att det gått som det gått.

Ni vet vad som händer sen, inte sant? Först faller en del, en liten, obetydlig del man nog klarar sig utan. Sen faller in till, och en till, och rätt som det är faller alla och man står där med bara en liten ledsen brädhög i stället för det ståtliga bygge man sett för sig.

Har man tur finns någon i ens närhet som kan ge en vink om i vilken riktning det kan finnas en alternativ väg att prova. Alla har inte det, men den som har kan ju höra av sig till den personen och höra vad den har att föreslå. Innan allt rasat. Sen är det för sent.

.

4 thoughts on “Ibland blir det fel

    • Det kan jag inte tänka mig att du är! Jag är lite kryptiskt och generell, jag vet, men jag vill inte hänga ut någon alltför tydligt förrän det blir helt oundvikligt.

    • Jag måste jobba med mitt dåliga samvete. Försöker vara notoriskt svårpikad – baksidan är att jag ibland missar tecken i omgivningen.

      Tack, för klargörandet. Vi ses i morgon på Edcamp Öresund!

      • Det tycks mig en onödigt komplicerad kombination, svårpikad och samvetsöm. Men det har sannolikt sina fördelar också, gissar jag.

        Yes, det gör vi!

Hur tänker du kring detta?

