Tårtan

1969 publicerades boken the Edible Woman skriven av Margaret Atwood. Den är mycket läsvärd. I en nyckelscen förekommer en djupt symbolisk tårta i form av just en kvinnokropp.

Och till denna tårta associerade jag när jag läste om den remarkabla Tårtan som nu befinner sig på mångas läppar. Scenen i Atwoods roman liknar i flera aspekter scenen med kulturministern – tårtan aväts under lättsamma former, man kommenterar och skämtar lite besvärat om hur den är formad men det oerhörda, betydelsefulla som faktiskt pågår går många av, nej, inte många – i princip alla tårtätarna förbi, och först senare upptäcker de hur mycket som förändrats.

Andra såg annat i verket, och det finurliga med konst är ju precis det – betraktarens egna  erfarenheter och förväntningar påverkar i hög grad hur man upplever ett verk.

12 reaktioner på “Tårtan

  1. Det är rätt tröttsamt med de snäva gränser vi omger oss med, Morrica. Räcker det inte med de kränkningar som avses, måste man leta efter sådana i konst och reaktioner till konst? Jag tyckte Hanne Kjöllers artikel i DN var väldigt träffande.

    • Vad som uppfattas som kränkande är nog mycket en effekt av vad man förväntar sig, och vilka erfarenheter man har, tror du inte? (Jag tror också, om jag ska vara uppriktigt, att ett visst vinstintresse spelar in ibland – man väljer att bli kränkt eftersom erfarenheten säger att den positionen ger fördelar.)

      I Atwoods historia (den har du kanske läst, men ifall här är någon som lyssnar som inte har läst den, jag lovar att försöka vara så diskret att jag inte förstör berättelsen!) symboliserar den kvinnoformade tårtan det den som bakat och serverar tårtan lämnar bakom sig när hon går från ett skede i livet till ett annat, ett där hon lämnar många av de konventioner och hangups som hindrat henne tidigare bakom sig. Det finns ingen kränkning alls med i symboliken (i alla fall inte som jag läser den), utan befrielse och styrka. Så såg jag på symboliken när jag först hörde talas om denna tårta också, men som sagt, andra ser annat.

      • Jag kände att tårtan lyckades med konsten att göra mig illa berörd, Jag brukar inte vara känslig, men det var så brutalt när tårtan skriker och ser plågat ut när du skär i den, i kombination med den röda fyllningen. Ganska god symbolik för könsstympning, men jag hoppas innerligt att kvinnorna runt omkring skrattade av nervositet och inte för att de var roade.

        • Det var effektfullt, inte tu tal om saken! Jag tror, nu när vi hört mer om saken, hört konstnären prata om det etc, att publiken och deras reaktioner också var tänkt som en del av verket. En del som konstnären inte hade någon kontroll över, visserligen, men en viktig del av det hela. Om ingen valt att ta för sig av tårtan hade det ju blivit en helt annan effekt.

          Och kanske lärde sig ministern (och andra) något om värdet av att vara förberedd och påläst?

        • Jo, jag hörde konstnären uttala sig på Go’morron Sverige och han har en del intressanta tankar. Som sagt, vi har nog alla lärt oss lite om detta.

        • Jag ser, som du vet, ytterst lite på TV och missar därmed massor av intressanta och viktiga saker i olika sammanhang. Som detta, t ex. Tack för att du berättade.

      • På så vis får man väl ändå se det som ett framgångsrikt konstverk. Det avslöjar saker om oss själva som vi inte alltid visste. När det gäller de utilitaristiska motiven är jag övertygad om att du har rätt. Egennyttan är en av de starkare mänskliga drivkrafterna.

        • Det tycker jag. Som konstverk var det mycket lyckat, det berörde, väckte tankar och öppnade nya perspektiv och berättar något om den tid i vilket det skapades.

  2. Jag vet inte om jag har missat något, för jag kan inte förstå varför detta med den skrikande tårtan fått så mycket uppmärksamhet. I synnerhet förstår jag inte varför kulturministern kallas rasist eller vad det var hon skulle ha läst på. Om det nu var tårtans egenskaper som gjorde det fel att skära i den borde det väl rimligtvis finnas fler skäl till det än att den var svart? Att den skrek skulle visserligen få mig att stanna upp och kontrollera att inte fler av konstnärens kroppsdelar var begravda i tårtan, men sedan skulle jag troligtvis tolka det som en del av installationen och fortsätta, lite nervös sådär som man blir av konst man inte förstår, men just därför inte vill kritisera. Tusen tankar skulle troligtvis trängas i mitt huvud, Ser ut lite som den där Venus, fast svart och med ansiktsmålningar, är Venus en symbol för urmodern? Mänskligheten började troligtvis i Afrika, klart det är såhär hon såg ut, innan tid och allt möjligt fick färgen att flagna, som de där antika statyerna som vi tror ska vara vita fast de från början hade så mycket färg det bara gick. Den skriker! har jag skurit i ett ben? Jaha, det var inte på riktigt, Om Venus är livet så är detta kampen för överlevnad, eller smärtan över hur vi behandlar vår jord. Eller tänk om det är något med det kvinnliga könet, Venus är kvinnlighet såklart, vad är det jag ska göra egentligen?

    Ok detta blev en massa svammel, men jag tror att det är såhär att om man faktiskt inte är rasist, men heller inte utsatt för det, så tolkar man inte saker på ett särskilt rasistiskt sätt. Man förväntar sig inte att konstnären är rasist eller att installationen är det. Man ser inte ett problem med att tårtan ser ut som en svart kvinna och eftersom det inte är en rasistisk handling som ligger bakom att man skär i tårtan och sedan ser glad ut så kan man inte föreställa sig att någon tolkar det så. Och jag tror inte att det är ett uttryck för att man är en del i en strukturell rasism, så ingrodd att man inte ens märker det, utan snarare att man ser annat än bara att kvinnan är svart.

    Men detta löjligt långa svamliga svar på inlägget och kommentarerna var inte alls tänkt som ett svar utan snarare som en fråga. Vad är det som kritiseras? Vad gjorde hon för fel? Vad skulle hon ha gjort?

    • Det är många som kritiserar mycket kring detta verk, kulturministern har kritiserats för rasism, konstnären själv har kritiserats för rasism, alla de som skrattade och tog för sig av tårtan har kritiserats för rasism. Kulturministern har också kritiserats för att hon ska ha kommenterat något som uppfattats som olämpligt i samband med att hon satte kniven i tårtan.

      (Ingen har dock ställt frågan om äggen som använts när tårtan bakades var ekologiska? Det hade jag velat veta)

      Hon har sedan försvarats, och själv försvarat sig med, att hon inte visste vad hon hade att vänta sig, att hon blev ställd och därför uppförde sig på ett sätt som uppfattas som olämpligt. Det hon, eller snarare någon i hennes stab, borde ha gjort för att undvika att ministern hamnade i denna prekära situation oförberedd inkluderar kolla upp utställningen i detalj, kolla upp konstnären och förbereda någon form av litet relevant tal kulturministern skulle kunnat hålla innan hon satte kniven i tårtan, både för att få ett ögonblick att hinna överblicka situationen (hon beskrev det nu som att hon i det närmaste knuffades in med tårtkniven i handen) och för att kommentera på utställningen på ett genomtänkt sätt.

      ps Du är välkommen att skriva hur långa kommentarer som helst!

  3. Ok, då förstår jag lite mer. Tack!

    Jag tycker inte att kulturministern är en särskilt bra minister, men det är hon inte alldeles ensam om och den här situationen är inte alls avgörande för att jag tycker det. I allmänhet tycker jag att en minister ska vara det för att h*n har särskilda egenskaper och kunskaper som passar för den uppgiften. Jag kan inte se att kulturministern har det, så jag tycker att hon borde avgå.

    I mitt tidigare svar resonerade jag kring hur mina tankar skulle kunna gå i en sådan situation, men glömde helt bort att jag kan få vara hur kulturellt okunnig och förvirrad som helst, för jag är inte kulturminister. Jag tycker fortfarande inte att det är relevant att prata om rasism, när det som verkligen sticker ut i detta är hur lite ministern verkar intressera sig för konsten.

    • Det håller jag helt och hållet med dig om! Det är en enorm skillnad på att besöka en konstutställning som privatperson och att besöka den som officiell representant för regeringen.

Hur tänker du kring detta?

