Att tetrisa

Jag spelar kalendertetris. Olikformade bitar faller i en stadig ström, i behov av att vridas rätt och passas in i helheten, tills varje rad fylls och försvinner in i det förflutna. Det kräver viss långsiktighet i planeringen, en viss överblick – kalendertetris underlättas t ex av möjligheten som erbjuds i de elektroniska kalendrarna att efter behov växla mellan månadsvy eller rent av halvårsvy och dagsvy eller ännu mer detaljerad vy.

Den som spelat tetris vet att olika delar av spelet går olika fort och är olika komplicerade, kräver olika grad av koncentration. Ibland går det att låta bitarna falla av sig själv, ibland ser det ut på annat sätt.

Jag förstår att det låter stessigt, men i stor utsträckning fungerar det tvärtom. Synkroniseringsmöjligheterna, larm och påminnelser ger mig utrymme att slappna av i trygg förvissning om att det mitt opålitliga minne missar påminner elektroniken mig om. Risken att dubbelboka minskar omvänt proportionerligt utrymmet för spontanitet.

Vi lever i ett fantastiskt tidevarv!

6 reaktioner på “Att tetrisa

  1. Känner inte till exakt vad kalendertetris är, men en forskare, vars namn tyvärr drunknat i glömskans flod, lärde mig ordet livsalfapet istället för livspussel. Det finns inte en rätt lösning, och alla har inte samma bokstäver, men det gäller att bygga så bra ord som möjligt med de man har. Jag gillar det.

    • Tetris är ett gammalt datorspel som går ut på att stapla olikaformade bitar på ett sånt sätt att rader fylls. När en rad fyllts helt, utan hål, försvinner den och man får mer utrymme. Min kalender fungerar som ett sånt spel, ungefär, där det ena måste klicka i det andra för att frigöra utrymme.

Hur tänker du kring detta?

