Tändaren

Tänk om grälet i själva verket handlade om grundläggande saker och var betydligt mer ödesmättat än jag hade förstått. Kanske var det början på något större och omvälvande. Kanske var det en ingång och i dess förlängning fanns Kumikos alldeles egna värld, en värld helt okänd för mig. Jag föreställde mig den som ett stort, mörkt rum. Jag befann mig i detta rum och höll i en liten tändare. Det enda jag kunde se med hjälp av tändaren var ett ynka litet hörn.

Som jag nämnde häromdagen har jag äntligen börjat läsa Murakamis Fågeln som vrider upp världen, och vips, redan på sidan 44, snubblar jag över passagen jag citerar här. Vi har, bland annat hos Mats, pratat lite om vad vi egentligen vet om människor vi upplever oss känna mer eller mindre väl. Murakamis liknelse med det mörka rummet och tändaren ger en annan vinkel än det lite kliniska Johari fönster. Även om vi med en mycket liten tändare kan vi, om vi får tillräckligt mycket tid på oss, utforska det mörka rummet bit för bit. Vi kan belysa hörn efter hörn, våga oss ut i mitten av rummet och se vad som finns där, och rent av få en känsla av att vi har en uppfattning av helheten.

Ändå har vi ingen aning om vad som faktiskt rör sig utanför vårt lilla upplysta område. Vi måste återvända till hörn vi redan utforskat för att veta om de förblivit som de var när vi besökte dem, vi kommer att finna att saker förändrats, försvunnit, tillkommit, och vi kommer aldrig att lyckas belysa varenda liten del av det mörka rummet. Dels för att det är lätt att tappa orienteringen lite i mörker, dels för att vi faktiskt inte vet hur stort det är, hur högt det är i tak, om något gömmer sig däruppe, om här finns dörrar in till ytterligare hemliga rum vi inte vet om etc.

Men med vår lilla tändare kan vi få syn på mycket privata saker, och hur vi behandlar dessa privata saker är rätt avgörande för hur relationen till personen vars hemliga rum vi utforskar utvecklar sig.

4 reaktioner på “Tändaren

  1. Jaget och dess hemligheter – du beskriver det här utforskandet så vackert – nästan som en kärlekshandling?

    Att verkligen vilja förstå vem den andre är och vara lika nyfiken på sina egna okända sidor.

    Finns det en oro också? Tanken på att hitta något man inte tycker om? Eller ännu värre – tomhet?

    • Det är en intim handling, och som alla intima handlingar utförs den förhoppningsvis i de flesta fall med kärlek och respekt. Och som alltid – innan man ställer en fråga, eller påbörjar ett utforskande, bör man bereda sig på att de svar man får, och de upptäckter man gör, inte alltid är de man önskade få.

    • Jag tror kanske det kan vara så att när man finner sig stå inför tomhet har man gått för fort och brutalt fram, och det som man kunnat finna, och kanske kommer att kunna finna med tiden, om man backar tillbaka och närmar sig med större respekt nästa gång, har dragits undan för att skyddas från framfarten.

Hur tänker du kring detta?

