Vi vet att det är så, inte sant? De flesta tonåringar lever i en annan tidszon än den industrialismtidsmoralistiska de flesta vuxna föredrar. Varför anpassar vi inte skolan efter detta?
Om det fanns möjlighet att välja mellan att börja klockan åtta och sluta två eller börja klockan tio och sluta fyra tror jag många skolelever skulle lära sig mer, jag tror det sociokulturella klimatet i skolorna skulle förbättras och att många frågetecken kring varför den ena gruppen till synes oförklarligen når bättre resultat än den andra skulle rätas ut.
Tror jag. Vad tror ni?
Det tror jag också!
Det är ju egentligen en väldigt enkelt reform, både schematekniskt och på andra sätt – som bonus skulle lokalerna utnyttjas på ett effektivare sätt, det borde kommungubbar gilla.
Så varför genomförs den inte, utan vidare trams? Vad står i vägen?
Pingback: Utmattad « Christermagister
Kan det ha att göra med att det är praktiskt för föräldrarna?
Kan kan det säkert, jag tror mer det handlar om lätt fossilerade traditioner och så denna uppfostran av ett lydigt folk som skolan anser vara en så viktig del av sitt uppdrag.
Tror jag, faktiskt.
Ja, så kan det vara. För det går ju inte att skylla på ett stelbent system, det är ju upp till varje skola hur man lägger schemat. När jag gick på lärarhögskolan praktiserade jag faktiskt i en 4-6:a där man hade flextid; det fungerade utmärkt!
Det är ju faktiskt det, och det finns säkert lärare som gärna skulle börja lite senare också, om de fick välja.
Vi har litet flextid på min skola. Två mornar i veckan då man kan flexa om man inte har profil. Det ska bli intressant att få höra vad eleverna har tyckt, men vad mina ovetenskapliga studier givit vid handen har inte de elever som har ögonen hängande längst ner på kinderna använt sig av möjligheten. De kommer klockan åtta och ser ut som döden på fötter ändå.
Föräldrar som jagar dem ur huset? Eller är oviljan mot att sluta sent större än oviljan mot att börja tidigt?
Oh så spännande! Och så intressant, det hade jag verkligen inte väntat mig att de skulle välja att komma klockan åtta ändå. Förmodligen är det lika många orsaker som det finns elever, men det är jättespännande att få ta del av detta.
Kanske har det att göra med att det rör sig om två dagar i veckan, och att det känns lättare att hålla en jämn morgonrutin trots allt? Om du vill dela med dig av elevernas upplevelse av det hela i någon mån så vore det otroligt uppskattat!
Jag tror du har rätt i att det beror på att det är två dagar i veckan, men redan det var rätt svårt att få till schematekniskt. Jag lovar att dela med mig av alla eventuella insikter och elevkommentarer.
Ja, det kräver nog ett helt annat tänkesätt när det gäller schemläggning och klasser, särskilt om det gäller stora skolor kan jag tänka mig.
Tack, jag ser fram mot att få veta mer!