Studieteknik

Konsten att fokusera när man studerar är att veta hur man själv gör.

Det låter som en självklarhet men det är viktigt – särskilt när man utsatts för en välmenande omgivnings visdom om både hur arbetet bör läggas upp och hur arbetsplatsen bör organiseras, var den bör ligga, hur man bör sitta, belysning, temperatur, ljud omkring en…. Nej, missförstå mig inte, dessa råd är viktiga, både att man ger och att man lyssnar till och provar. Men när man provat är det ännu viktigare att man tar ställning själv. Hur kändes det? Gick det att arbeta? Var detta en lämplig metod för just mig? Om man finner att man lagt mer energi på hur man arbetat än på själva arbetet bör man prova en annan modell.

Somliga jobbar bäst på biblioteket, där det är tyst och lugnt och få intryck distraherar. Andra jobbar bättre på järnvägsstationen eller ett café, där det ständigt går människor fram och tillbaka, men man ändå får sitta ifred. Ytterligare andra har helt andra preferenser, både vad gäller miljö och omgivning.

För mig gör det i princip detsamma var jag sitter, bara jag har en dator att arbeta med, en stabil uppkoppling och stora sjok av tid. Däremot är ljud avgörande. Det är oerhört viktigt för mig att jag inte blir störd av någon som vill prata om något. Avklippta tankekedjor tar lång tid att foga samma igen, och blir aldrig lika smidiga som innan de klipptes av. För att så långt det är möjligt förebygga detta brukar jag använda musik som en skyddande skärm mellan mig och omvärlden.

Det är min metod. Den fungerar för somliga, men inte för alla.

Studiehjälpmedel:

5 tankar om “Studieteknik

  1. Jag skulle nog kunna tänka mig att rätta uppsatser till morbid angel, men utan flammor i så fall. 🙂

    Du tar upp något riktigt viktigt här. Brist på medvetenhet och studieteknik stjälper fler elever och studenter än bristande koncentration och inlärningsförmåga. Man måste lära sig att observera sig själv. Vad fungerar, vad fungerar inte?

    • Flammorna fyller följande funktion: förvisar frustrerande frågvisa från fanatiskt fokuserad fåntratt.

      Dvs mig då =)

      Allvarligt talat – det är mycket viktigt, visst är det. Vi lärare har ibland en sorglig förmåga att tro att vi ‘kan’ det här med studieteknik när vi funnit en som fungerar för oss, och väljer att presentera den som den enda rätta, istället för en bland många.

  2. Precis! Eleverna resonerar också som om alla vore som dom. Det är därför det där med lärstilarna känns som min mission.
    Att få lärare att pröva nya grepp och ge sina elever mer manöverutrymme, men framför allt att väcka eleverna till insikten att det finns massor av olika sätt att lära sig och göra saker på och att ett misslyckande bara är en signal att prova något nytt.

  3. Det är väldigt svårt att misslyckas, och elever kan lägga ner mycket kraft på att dölja en illa passande studieteknik. Det är som du säger, vi måste ge eleverna manöverutrymme och tid att prova sig fram bland de olika varianter vi kan visa på och flera till.

  4. Ping: Att smida en tankekedja « You're no different to me

Hur tänker du kring detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s