Om betyg

Jag hör lärare uttala sig om de nya betygen, för och emot, mest emot. Jag hör politiker uttala sig. Jag hör en och annan forskare hosta inledande, även om jag inte direkt hört någon uttala sig ännu (det betyder inte att ingen uttalat sig, det betyder bara att jag inte hört det, jag har rätt mycket just nu så det behöver inte betyda mer än så) Jag hör blivande lärare uttala sig. Jag ser tidningar uttala sig, och de där allmänna tyckarna som alltid tycker om saker tycker givetvis om detta också.

Men inte en enda elev har jag hört. Och det känns ju lite fånigt.

Uppdatering:

Internet är ett underbart verktyg, nu har jag hört från några som är elever i svensk skola vad de tycker.

Möjligheten att tjäna extra meritpoäng genom att välja vissa ämnen får kritik – den kan ställa till problem för den som av en eller annan anledning väljer att inte läsa dessa ämnen från början, och den kan ställa till så att elever tar på sig mer än de egentligen orkar och blir stressade och mår dåligt.

Att införa betygen i sexan är lagom, det ger en möjlighet att vänja sig vid konceptet innan det blir på allvar i åttan och nian, är en annan åsikt som når mig.

Fler betygssteg är också bra, det är fånigt att få höra att man fått VG+ när det inte spelar någon roll på betyget, bättre då att det syns att man faktiskt presterat mer än ett slätt VG. Gärna ännu flera steg, det skulle kännas motiverande att jobba lite hårdare om man visste att nästa steg var inom räckhåll.

Tack, kära ungdomar, för detta!

4 thoughts on “Om betyg

  1. Jag är inte heller positiv till meritpoängen, så språklärare jag är. Dels för att de ökar snedrekryteringen genom att man måste vara så på hugget så tidigt, dels för att det inte finns en tydlig koppling mellan skolämnet och studierna.

    Fler betyg är däremot bra just mot snedrekryteringen. Det är framför allt eleverna med dåligt självförtroende och dåligt stöd hemifrån som behöver få veta att det inte finns något betyg stämplat i pannan på dem.

    • Inte jag heller, elever lär sig mer om de lustläser extrakurser av intresse, inte pliktläser av konkurrensskäl.

      Vad gäller fler betyg fick jag ytterligare en kommentar från en elev idag – om man fick betyg oftare, inte bara i slutet på varje termin utan ett i mitten också, så skulle man inte få så mycket ångest för ett dåligt betyg. Då skulle man ju kunna höja det innan folk vant sig vid att man har IG, t ex.

      Det är en aspekt jag inte ens tänkt på innan, det var nyttigt att få veta att man kan tänka så också.

  2. Min teori är att just det att de väntar på betygen ökar betygshetsen, men det är bara en teori.

    Helt klart är att de ställer många betygsrelaterade frågor i sjuan och många oroar sig för hur det ska gå.

Hur tänker du kring detta?

