att värdera ut

Det gäller det här med utvärderingar i skolan igen. Alla är inte helt glada åt konceptet, generellt eller i enstaka situationer. Skolor och högskolor protesterar när de upplever att de inte fått tillräckligt med tid att åtgärda de områden där de fått kritik innan åtgärder sätts in från högre ort.

Jag vill hävda att utvärderingar är ett viktigt verktyg i det pedagogiska arbetet – genom att utvärdera kommer man åt de aspekter som inte framgår på prov eller i samtal. Man får en generell bild av sitt eget arbete och en god möjlighet att förstärka det som fungerar och förändra det som gått fel.

Alla är inte för betyg heller, många är emot betyg. I Agenda upprepar Maria Wetterstrand gång efter gång att MP är helt emot betyg på sexåringar. Hon talar till känslorna hos tittaren när hon beskriver hur ‘sexåringar kommer till skolan med tindrande ögon och vill lära sig saker. De längar efter att få gå i skolan för att de tycker att det är kul! Och så ska de stämplas med ett betyg!’

Jag har lite svårt för den retoriska bilden med betyget som en stämpel. För mig låter det som om den som säger det hävdar att det betyg som sätts i sexan är det betyg eleven kommer att få i handen och ta med sig till gymnasiet, eller till universitet eller högskola för den som vill det. Betyget är en ögonblicksbild, ett slags stenografi som talar om hur elevens kunskapsnivå ser ut, just där och då, i förhållande till betygskriterierna i givet ämne. Den retoriska bilden talar också känslospråk, och antyder att betyget inte bara talar om kunskapsnivån, utan också säger något om eleven som person och kommer att forma elevens framtida personlighet.

Det är lite bekymmersamt. Jag är rädd att dessa känsloretoriker riskerar att göra mer skada än nytta, och med sina svulstiga ord laddar betygen med just dessa värderingar. Känsloretorik är ett oerhört effektivt verktyg i svensk politik, men jag vill ändå mana till viss försiktighet här, dagens barn och ungdomar är tillräckligt utsatta som det är.

9 tankar om “att värdera ut

    • Det är alldeles för mycket känslor inblandade i det mesta som har med skolan att göra, och resultatet blir rent destruktivt emellanåt. Då orkar man.

  1. Jag håller med. Jag är inte odelat positiv till betyg, men om vi kommit överens om att vi vill använda dem måste vi också vara överens om hur de ska användas. Att få riktiga betyg utifrån tydliga kriterier ger en trygghet, oavsett om det är ett IG eller ett MVG. Man vet hur det ligger till och har man fått ett icke godkänt betyg på sina kunskaper i ett visst ämne kan man också se vad man behöver arbeta mer med.

    Jag tycker inte heller att man ska sätta betyg på sexåringars arbete, i den åldern ska leken stå i fokus och det finns ingen anledning att mäta specifika kunskaper.

    När man kommer upp i en ålder då man på ett annat sätt kan sätta sin egen insats i samband med betyget i ett visst ämne är det kanske tid att införa betyg. Men som sagt på de kunskaper och färdigheter eleven har, inte på eleven.

    • Aldrig någonsin på eleven. Och det gäller de omhuldade omdömena i lika hög, om inte ännu högre, grad. ‘Pigg och glad’, ‘positiv’ och ‘trevlig i klassrummet’ kan vara lika destruktivt och hämmande som ‘ofokuserad’, ‘svag’ eller ‘stökig’.

  2. Absolut! Den sortens omdömen är svåra att förhålla sig till, man kan nämna det på ett utvecklingssamtal som ju även behandlar den generella situationen, hur eleven trivs och fungerar i gruppen, men att skriva det i ett omdöme är ungefär lika meningsfullt som att skriva att solen sken och magnolian blommade när Kalle fick alla rätt på rättstavningsprovet.

    I synnerhet om man först får omdömen av typen ”trevlig att ha att göra med” och sedan får betyg visar att man har IG uppstår en förvirring.

  3. Pingback: Värdera och utvärdera | Bokrecensioner

Hur tänker du kring detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s