Slutet är början på nästa

Läsåret är nästan slut, från den ena skolan efter den andra går studentflaken fulla med firande människor. Om mindre än en vecka är det vår tur  att stå kvar på en tom skolgård, vemodiga men stolta och glada över alla vackra fantastiska människor som gått vidare ut i livet. Få platser är så ödsliga som en skola när eleverna gått på sommarlov och bara lärarna står kvar.

Jag vet inte hur det är för er, men att ett läsår slutar innebär att nästa börjar. Utvärderingarna har gett besked om vad som blev bra och vad som behöver arbetas om, man möts och funderar tillsammans över hur man kan jobba nästa år för att göra elevernas vardag så givande som möjligt. Kanske är det strukturer som behöver göras tydligare, kanske är det klassrum som behöver renoveras, uppehållsrumsmöbler som behöver bytas ut, kanske är det schemaläggning som inte blev så lyckad som man tänkt sig.

Kristina Alexandersson skriver om en viktig aspekt i skolvardagen: läroboken. Det är ett antal år sedan jag bestämde mig för att strunta i lärobok och istället använda mig av uteslutande autentiska texter. Förra läsåret fick jag för mig att prova att återgå till läroboksundervisning, och blev raskt påmind om varför jag slängde ut den första gången.

Behöver jag nämna att under det läsår som gått återgick jag till systemet med autentiska texter? Jag säger inte att det inte finns bra och användbara läroböcker, och jag säger absolut inte att den som väljer att arbeta så gör något fel. Jag vill bara framhålla hur viktigt det är att vi reflekterar över vem som tar ansvar för vad som tas upp och vad som utelämnas i klassrummet. Kristina formulerar det väl:

Låter vi förlagen eller läromedelsförfattarna bestämma hur vi ska förstå och tolka läroplanen? Eller gör vi en egen tolkning, och för samtal kring läroplanens intentioner med eleverna?

6 tankar om “Slutet är början på nästa

  1. Jag tycker att begreppet ”lärarsäkra läromedel” och förfärligt obehagligt. Det går snabbt att ta stoltheten ifrån en människa – apropå ohoppande gräshoppor!

    • Vad i hela fridens dagar är lärarsäkra läromedel? Läromedel som är säkra för läraren? Säkra på läraren? Säkra trots läraren?

      Och säkra på vad?

    • Jag tror att det var den goda statens försök att skydda barnen från otäcka gammeldags lärare genom att konstruera läromedel som inte krävde någon form av tolkning eller ansträngning. För mig är det drömmen om den neutrala och opersonliga skolan som skimrar till i olika dräkter.

      • Aha, jag förstår hur du menar!

        Jag har alltid haft en känsla av att tillgängliga läromedel dumförklarar både lärare och elever. Det är ingen behaglig känsla, och leder till att jag gör som jag gör.

      • Du gör som du gör och därför är du som du är!

        Det skulle kunna tolkas väldigt passivt men jag ser det om en mycket hoppfull inställning. Vi bygger vår värdighet genom individuella val!

Hur tänker du kring detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s