Kluven

Å ena sidan är det klart att jag blir glad av att läsa om högstadieskolan i Essunga som lyckats göra en pannkaksvändning från en av de sämsta skolorna i landet, behörighetsmässigt mätt, till en av de bästa. Christermagister tipsar om artikeln i DN, jag läser och blir kluven i mina reaktioner. Glad för deras skull, glad för att det uppmärksammas och glad för elevernas skull. Skolinspektionen säger t ex:

Jag har arbetat med inspektion i sex år och hunnit besöka många skolor och kommuner. Detta är det bästa exempel jag sett, säger undervisningsråd Ulla-Britt Norin.

Men samtidigt som jag blir glad blir jag bekymrad och smått förtvivlad.

För å andra sidan – vad är det de har gjort? Jag citerar vidare ur artikeln i DN:

Förklaringen är ett ändrat förhållningssätt, säger både hon och rektor Lasse Björkqvist vid Nossebro skola år 6—9.

– Vi har tänkt om. Tidigare skyllde vi på eleverna, ”de kan inte bättre”. Men det kan inte vara elevernas fel när vi har god lärartäthet och goda resurser. Det är vårt ansvar att alla ska kunna lyckas, säger Lasse Björkqvist.

Skolan läste på vad forskningen säger om elever med behov av särskilt stöd.

– Alla forskare sade samma sak, det vill säga att ingen elev mår bra av att bli varaktigt utplockad till en särskild grupp. Till slut tror eleven att den är mindre begåvad, säger Lasse Björkqvist.

Så i stället för att sortera eleverna plockade skolan in fler lärare på vanliga lektioner. Och alla elever fick höra att det ställdes höga förväntningar på dem.

Att skolan tog sitt ansvar, slutade skuldbelägga eleverna och bestämde sig för att lyssna på vad forskningen har att säga blir en artikel i DN. Det gör ont i mitt lärarhjärta, det borde vara självklarheter, vi borde inte ha en sån attityd i skolan att detta är så ovanligt att det skrivs om i tidningarna!

Varför har vi i så många år låtit skolor, kommunala likaväl som privata, komma undan med att inte ta sitt ansvar, att skuldbelägga eleverna och ignorera vad forskningen kommer fram till? Bedrövligt.

Det är dags att vi skärper oss, och börjar följa lilla Essungas exempel. Sommarlov är perfekta för att läsa och begrunda forskningsrapporter.

5 tankar om “Kluven

  1. Det värsta är att det känns som att det går åt fel håll. Små segregerade grupper blir vanligare igen. Antagligen är det en effekt av både nedskärningar och ”hårdare krav”…

    • Eller av att kommunpolitiker som inte vet vad de sysslar med har hand om pengarna, och portionerar ut på villkor de själva ställer upp… jo, det blir mycket ‘hårdare krav’ och skamvrå då, kanske är det samma sak vi pratar om när man tittar noga.

  2. Jag tror att en orsak är att vi har en svag tankekoppling mellan arbetsinsats och kunskapsutdelning. Elever som får dåliga resultatet är offer och skall skyddas från krav och lidande när de snarare behöver troubleshooting. Bristande motivation, bristande engagemang, svag arbetsmotor, vidlyftig fritid, dålig studieteknik är bra mycket vanligare orsaker till studiemisslyckande än bristande inlärningsförmåga.

    • Jag gillar begreppet svaga elever, det har jag kanske nämnt någon gång? Jag är medveten om att det inte är politiskt korrekt, men jag har aldrig varit särskilt politiskt korrekt och är för gammal för att börja nu.

      För mig innebär begreppet att eleven med hjälp och stöd, pepp och, som du säger, troubleshooting, kan träna upp sig och bli stark, på samma sätt som den som knappt orkar lyfta en tom stång första gången h*n går in på ett gym inte förblir svag utan med träning och hjälp från kunniga personer snart kan bolla glatt med tjugokilosvikter applicerade. Det gäller styrketräning, det gäller matte, det gäller modersmål, kemi och engelska, det gäller allt.

      Superviktigt är att lärarna inte konserverar svagheten och förvandlar eleven till något slags kombinerat offer/maskot utan ständigt förväntar sig att eleven gör sitt bästa och konsekvent förmedlar detta till eleven.

  3. Pingback: Grupparbete – att arbeta tillsammans « You're no different to me

Hur tänker du kring detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s