Skolor anmälda till skolinspektionen

Fler och fler skolor anmäls till skolverket, rapporterar både SvD och DN. Föräldrar och elever har lämnat in nästan ett och ett halvt tusen anmälningar bara under det första halvåret av 2010.

Skolinspektionens generaldirektör Ann-Marie Begler tycker att ökningen signalerar något positivt […] Det är en otroligt stor ökning och den gäller alla ärendetyper. En förklaring kan vara att skolfrågor är mycket i fokus och att fler blivit medvetna om sina rättigheter, säger Ann-Marie Begler.

– Skolinspektionen har också blivit en välkänd myndighet […] Det är förstås inte positivt att många barn har det svårt i skolan, men det är positivt att fler anmäler så att det kan bli en förändring, säger Begler.

Det är mycket positivt. Att anmälningarna ökat torde också tyda på att det börjar ha effekt att anmäla, en anmälan leder till något och den som råkat illa ut i skolan upplever att det gör skillnad att anmäla. En stor grupp anmälningar gäller kränkande behandling, och ökningen, säger BEO Lars Arrhenius, beror sannolikt inte på att klimatet i skolorna blivit värre:

Ser man på Skolverkets attitydundersökningar har det inte blivit sämre, utan något bättre. Så kränkande behandling är ett problem som inte fått tillräckligt med uppmärksamhet tidigare, säger Lars Arrhenius.

Det är ok att säga ifrån när skolan inte fungerar som den ska, när man inte får den hjälp och det stöd man behöver och när man blir illa behandlad. Och det verkar äntligen som om människor upplever att det finns någon som lyssnar när de säger ifrån, och att det gör skillnad.

Det är något bra.

Annonser

5 tankar om “Skolor anmälda till skolinspektionen

  1. Ping: Allt fler anmäler sin skola | Christermagister

  2. Klart att man ska säga ifrån och bra att folk anmäler, men samtidigt ser jag bieffekter. Väldigt mycket man får göra som lärare handlar om att hålla ryggen fri. Allt ska dokumenteras, mejl man skickar till föräldrarna ska skickas med bekräfta-funktion så att man kan bevisa att man kontaktat dem.
    Om det tycker jag inte.

    • Det är klart det finns bieffekter, men bieffekterna kommer sig väl mindre av att folk äntligen börjar säga ifrån och få någon form av respons på att de säger ifrån, och mer av att det under lång tid fungerat så illa på så många platser, gör de inte? Att även de som redan tidigare jobbade seriöst också synas extra nu är nog ändå ett rätt rimligt pris för att även elever i skolor som Bjästaskolan får en tryggare och bättre skolsituation tycker jag.

  3. Jo, inte skulle jag vilja ha det på något annat sätt. I vårt fall var det en elev som fick underkänt i tyska i åttan till jul, det efter att ha varit närvarande vid 20 % av lektionerna. Det stod i omdömet som hade skickats hem att frånvaron var hög och underlag saknades, däremot hade det inte skickats hem en betygsvarning. Hjälp vad den läraren har fått lida och vilka sjukt strama rutiner vi numera har pga den anmälan.

    Dokumentation är något så absolut och konkret, medan mycket i skolans värld är är mer luddigt. Därför blir det hela tiden mer dokumentation, därför är det om dokumentation de flesta skolinspektionsanmärkningar handlar och därför anmäler man sådana missar, men för eleverna, lärarrna och undervisningen är den här dokumentationshysterin bara av ondo.

    • Betygsvarningar är viktiga, och tydliga, även om man skriver att underlag saknas bör man peta dit en betygsvarning också, visst är det så. Ett omdöme har inte samma tyngd och tas inte på allvar i samma grad som ett betyg i det allmänna folkmedvetandet, och lämnar ofta olyckligt mycket tolkningsutrymme.

      Mitt förhållande till dokumentation är lite kluvet. Jag är å ena sidan en person med uselt minne, så jag har alltid dokumenterat som en galning. Jag har gigantiska dokument för varje klass, med färgkoder och förkortningar som förmodligen gör det fullständigt obegripligt för andra, men ger mig möjlighet att med en snabb blick se ungefär hur varje elev presterat inom olika områden, vad som behöver förbättras och vilka styrkor eleven har. Å andra sidan riskerar man att eleven och undervisningen försvinner i skarvarna mellan bladen om man tittar för mycket på papperen.

      Vi borde lägga tid och kraft och resurser på att arbeta fram fungerande system, tillräckligt transparenta för att ge utrymme för samarbete, tillräckligt säkera för att låta eleverna behålla sin individuella integritet.

Hur tänker du kring detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s