Fler betyg!

I en kommentar till sitt inlägg om otillräckligheten i den feedback man får av tumme upp eller tumme ner föreslår Christermagister att vi borde införa fler betyg. Det är ju alldeles kolossalt klokt!

När jag skriver skriftliga omdömen tar jag upp alla huvudmål inom ämnet; t ex i svenska hur det går med läsningen, med skrivandet, med att tala inför grupp mm. Det blir flera ”betyg” inom ämnet, vilket gör att det är lättare att veta vad man ska gå vidare med.

Tyvärr är det ju många lärare som inte är lika samvetsgranna som Christermagister när de skriver omdöme, eller som kanske, i rättvisans namn, helt enkelt inte vet riktigt vad det är de ska förmedla egentligen. Det har konstaterats att allt för många ‘pigg och glad’ och ‘kämpa på’ och ‘allt bra’ har delats ut, och dylika omdömen säger ju till och med mindre än tumme upp eller tumme ned.

Tänk om vi istället skulle ta och göra som Christermagister föreslår, med betyg och tydliga kriterier. Istället för att sätta ett samlat betyg i t ex svenskan så ger vi ett betyg i läsförståelse, ett i litterär analys, ett i litteraturhistoria, ett i ordkunskap etc. Alla betyg är inte aktuella i alla klasser, men jag hoppas ni förstår principen. I matte blir det ett betyg i taluppfattning, ett annat i geometri, ett tredje i linjära ekvationer etc, allt utifrån respektive ämnes betygskriterier.

Jag tror detta skulle kunna luckra upp alltför rigida ämnesavgränsningar också, inbjuda till samarbete och bidra till att göra tydligt både för elever och pedagoger vilka som är elevernas starka och svaga sidor.

Bra tänkt, Christermagister! Inte sant?

Hur tänker du kring detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s