Skönlitteratur som kurslitteratur – urvalsprocessen

Jag dissar inte läroböcker, det är inte därför jag använder skönlitteratur istället. Jag har bara inte lyckats hitta någon lärobok som lever upp till de förväntningar jag har.

Kanske är någon intresserad av att läsa lite om hur jag gör när jag arbetar med skönlitteratur, så jag tänkte skriva några ord om saken:

Arbetet med höstterminens roman (en roman per klass, det är vad en termin räcker till) börjar i juni, när skolan slutat för läsåret. Först gör jag en väldigt enkel utvärdering, bara för mig själv, av de romaner som lästs under det gångna året, hur fungerade de, uppskattades de av eleverna, var de stimulerande och utmanande att arbeta med? Sen lägger jag dessa åt sidan. Jag läser  aldrig samma bok två år i rad. Jag har nämligen fått för mig att om jag skulle göra det – läsa samma bok flera år i rad, menar jag – så skulle jag bli uttråkad, och börja undervisa den på rutin istället för med glädje och inlevelse, och jag tror det vore tråkigt för eleverna.

Ungefär vid midsommar tar så arbetet med nästa års romaner vid. Jag har några absoluta krav när det gäller de böcker jag väljer:

– De ska finnas tillgängliga i pocket, och kosta max 100 kronor. Eleverna skall ju köpa dem själva, och dessutom skriva i dem och stryka under och ha sig, så priset är en viktig faktor.

– De ska finnas lätt tillgängliga som ljudbok.

– Eftersom jag undervisar i engelska ställer jag också kravet att boken skall vara skriven på engelska, inte översatt till engelska.

Därutöver väljer jag böcker jag undervisat tidigare, som varit uppskattade; jag väljer böcker jag fått tips om från olika håll; jag väljer böcker jag tycker verkar bra; jag väljer böcker från topplistor, tidningsartiklar, bloggar, böcker som har lockande omslag, spännande titlar, är skrivna av författare jag läst tidigare… och så vidare.

Och sen läser jag de böcker jag valt ut. Även om jag läst dem tidigare, så läser jag om dem för att ha dem nära i minnet. Somliga lägger jag direkt åt sidan, av olika skäl. De kan vara för svåra, för lätta, för konstiga, för tråkiga, för ytliga, för djupa, för komplicerade eller svårundervisade av något annat skäl. De kan handla om saker som kan bli för känsliga. De kan handla om saker som är för udda för att fånga.

När vi närmar oss augusti brukar jag ha en hög på ungefär tio böcker, passande för lite olika slags grupper, både intressemässigt och kunskapsmässigt. Jag vill behålla möjligheten att anpassa bokvalet efter gruppen så länge som möjligt, och brukar därför hålla mig ungefär på det antalet inför ett läsår.

I år föll valet till slut på the Green Mile, the Picture of Dorian Gray, Mansfield Park, Moll Flanders, the Remains of the Day och Nightfall.

Vad säger ni, ska jag fortsätta i morgon och berätta lite om hur jag förbereder mig för att jobba med just de böcker jag valt ut inför läsåret? Vore det intressant att ta del av?

4 tankar om “Skönlitteratur som kurslitteratur – urvalsprocessen

  1. Pingback: Skönlitteratur som kurslitteratur – bearbetningsprocessen « You're no different to me

  2. Pingback: En folkhögskollärares sommarlov V – med ett boktips « You're no different to me

Hur tänker du kring detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s