Skolan, budgeten och rocken som föll sönder, en saga

Metabolisterna funderar apropå Skolvärldens artikel över hur det kan komma sig att kostnaden för grundskolan, trots eviga budgetåtstramningar och nedskärningar och sparkrav och indragningar av både det ena och det andra, ständigt ökar. För att förklara hur jag ser på saken, och visa hur kostnadsökningen är en direkt följd av nedskärningarna, berättade jag en liten saga i deras kommentarsfält, och jag väljer att publicera den här också:

En skräddare sydde en rock. Han sydde den med kostbart tyg, exotiska knappar och vackert bräm på kragen. Han hade fått mycket pengar att köpa material för, och han tänkte som så att om han köpte sämre tråd och sämre material för de delar som köparen ändå inte skulle se, så kunde han stoppa en del av pengarna för materialet i egen ficka.

Så det gjorde han. Rocken blev vacker, imponerande och fick mannen som bar den att se precis så imponerande ut som han hade önskat.

Men snart var han inte lika nöjd. De undermåliga kvalitén på tråden skräddaren använt gjorde att sömmarna brast när mannen rörde sig, och det undermåliga fodret tittade fram. De exotiska knapparna föll av och knapphålen fransade sig.

Rasande gick mannen tillbaka till skräddaren, krävde pengarna tillbaka, berättade för vänner och bekanta om affären och i slutänden fick skräddaren slå igen, utblottad, på grund av sin girighet.

Och likadant som det förhöll sig med rocken förhåller det sig med skolan och nedskärningarna, billigare tråd och sämre foder kostar mer i längden, precis som nedskärningar och budgetåtstramningar är det kostsammaste man kan ägna sig åt, på lång sikt.

Man kan göra väldigt mycket med väldigt lite. Ni får en bonusberättelse om ytterligare en rock här, Dolly Parton sjunger om den rock hennes mamma sydde åt henne när Dolly var liten och de var mycket fattiga. Den var sydd av överblivna trasor, men omsorgsfullt sömmad med omtanke och kärlek höll den flickebarnet varmt på mer än ett sätt. Men hade mamman inte fått lådan med trasor hade flickan fått gå utan rock:

Vi har råd med en svensk skola som kombinerar det bästa i dessa båda rockar – välskräddad med omsorg och kunskap, så att den håller i många många år. Att vi då låter snålheten bedra visheten är ju bara dumt, inte sant?

Annonser

40 tankar om “Skolan, budgeten och rocken som föll sönder, en saga

  1. Vi får redan börja betala försämringarna kommunaliseringen innebar. Det är dyrt med arbetslöshet skapad av en otillräcklig skola. Arbetslöshet skapad på två sätt, både genom att vanliga duktiga tjejer och killar inte räcker till att skapa det nya som behövs och genom att vi missar att hjälpa upp till den minsta nivå som behövs för att bli anställd.

    Nu är det dags att sopa fram skolproblemen från under mattan och lyfta fram idrott utan idrottshall, droppande tak, mögel och drag men framför allt obehöriga lärare och lärare som knäcks av för lite stödresurser.

      • Jajamen, jag arbetar hårt på att avslöja den absurt dåliga statistiken från SKL och lärarförbundet bland annat. Att avslöja lögnerna ser jag som ett av mina livsuppdrag och jag pluggar statistik och plöjer avhandlingar.

        Jag önskar att jag också orkade ge mig på övertolkningarna av Robet E Slavin, avslöja PBL-maskeraden och coaching-krämarna.

      • Ett sätt är att helt enkelt lyfta ut mattan och piska den, i synnerhet nu när det börjar bli minusgrader kan man bli av med en del damm och oknytt på det viset.

      • Inte är det lärarnas fel att det ser ut som det gör. Göran Persson lyckades göra oss rejält maktlösa och han har haft många efterföljare. Nu bloggar vi för att se om vi kan påverka något.

        • Jo, du har så rätt, Jan. Vi ser väldigt väldigt olika på detta med vems agerande som orsakat vad i det som lett till den situation som nu uppstått.

        • Ja, vi är väldigt överens om det mesta kring vad som behöver förbättras och även mycket kring hur man förbättrar skolan.

          Däremot är vi oense om vem som var den dåliga skräddaren tror jag för jag vet inte vem du tänker på. Ibland upplever jag att du lägger skulden på lärarna men sen dementerar du det. Många lägger skulden på Björklund men det upplever jag inte att du gör. Vem, vilka är den dåliga skräddaren.

        • Du har valt att tolka sagan på ett annat sätt än jag skrev den. Skräddaren var i min ursprungstanke en metafor för kommunalpolitiker vars spariver lett till att saker och ting kostar mycket mer i slutänden.

          Berätta gärna hur du tolkar den.

        • Vi tolkar nog sagan ganska lika men jag är ändå nyfiken på vem som är syndabocken till att plagget ser ut som det gör just nu.

          Är det hobbypolitikerna som borde haft högre kompetens (skräddaren som inte skulle varit så girig) eller är det den som bestämde upplägget (som beställde av skräddaren utan att kolla referenser etc.) eller är det någon annan?

          Syndabockar är väl egentligen inte så intressant för den här tråden men rent generellt är historia viktigt för framtidsbeslut. Det vore verkligen intressant att få höra din historieskrivning. Nu har vi mötts i slutet av en diskussion flera gånger och haft det här som särskiljande utan att jag egentligen vet vart du står.

    • De dyrbara tygerna är lärarna som faller isär av snålheten, och knapparna, de som faller ut och rullar sin väg när man slarvar med tråden, är eleverna, såklart =) Kommunpolitiken är skräddaren som slarvar iväg det fantastiska materialet med sin girighet.

  2. Din berättelse är juvlig.

    Du borde vara svensk skolas kvalitetsguru. Avkall på produktens – skolans undervisning, helhetskvalitet, både pedagogiska metoder och ämnes didaktiska metoder – blir en tummetot.

    Samtidigt som elevens kommer först, är det viktigt att skolan har respekt för individen, både eleven och medarbetaren. Där kvaliteten i varje led är att göra varje moment i pedagogiken rätt utifrån rätt tillämpning.

      • Skräddaren är den som fick ansvaret för pengarna, som fick ansvaret för att det köptes bra tråd, som hade ansvaret för att kontrollera att tråden som köptes var bra. Skräddaren är också den som sydde.

        Skräddaren, som jag sa ovan, är kommunpolitikerna, de som givits ansvaret för skolans budget och valt att snåla in på viktiga poster för att de trodde sig kunna komma undan med det.

        • Räcker en skolinspektion som kollar skräddaren eller ska han bytas ut?

          Vem ska betala det som gått sönder? Vem ska betala för att rätta till det som är fel i skolan?

          Om lärare är fina knappar så är det i alla fall inte dom. De ska vårdas så att de inte går sönder.

        • Visst kan man tolka sagan som om knapparna vore lärare. Jag tänkte mig snarare att de är själva det kostliga, vackra, dyrbara, slitstark tyget, och knapparna tänkte jag mig representera eleverna.

          Men det fantastiska med sagor är ju att när de väl är skrivna så är det upp till varje enskild läsare hur de tolkas. Jag kan bara svara för min tolkning, du svarar själv för din.

        • Vi kan nog alla vara överens om att det är en bra historia om varför snålheten bedrar visheten i skolans värld.

          Sen har säkert Mats en poäng om exempelvis olikheterna i våra andra åsikter. Jag ska fortsätta min kamp för att riktig utbildning är lönsam för samhället. Att se till att alla elever får mycket stimulans och många behov tillfredställda innebär att pengarna förräntas kraftfullt och att vi har råd att behålla välfärden i framtiden.

  3. Jag är nog mest intresserad av skräddarens yrkesheder. Kanske började han sy för att han tyckte så mycket om tyg. men det blev dyrt att samla på tyger och han var tvungen att slänga ihop något som han kallade för kläder och som gick att sälja till människor som enbart brydde sig om utseendet. För att skydda människorna sände kungen ut vakter som mätte att kläderna var lika långa och breda. Rättvisa var väldigt viktigt.

    I en annan affär satt en ful gubbe som sålde fula kläder – men med väldigt slitstark tråd. Plötsligt upptäckte han att det var en kö utanför dörren…

    To be continued

    • Tja, nog tycks det som om han tappat kontakten med varför han började, minsann, och yrkeshedern tycks det också stå lite vingligt till med. I sagan, alltså. Och det straffade sig ju. I sagan, då.

  4. Ping: Syndabockens resa genom öknen « You're no different to me

  5. Tyvärr är det nog som Helena skriver, att tyget kan noppa sig med tiden. Det finns en uppgivenhet hos lärare som vi inte tjänar på. Risken är att vi ses som en gnällig samling.

    Så vem har ansvaret? Som det ser ut nu fördelas pengarna i kommunen inte på det sätt som avses, t.ex. då pengar som ska till undervisning fastnar i höga lokalhyror eller annat som inte kommer verksamheten till godo. min förre chef sa upp sig då politikerna skröt med att de ökade anslagen till gymnasiet i kommunen, samtidigt som de höjde lokalhyrorna med mer. Skolan gick alltså minus. Då hjälper det inte hur mycket pengarna öronmärks. SKL behöver ge förutsättningar för bra skolor, så är det inte nu.

    Rektorerna då? De behöver våga vara pedagogiska ledare och inte låta sin personal göra lite som de vill. Den finns väldigt många bra lärare, men det finns också de som år efter år gör för lite, för dåligt och tyvärr kommer de undan med det. Konflikträdsla skapar bara fler konflikter. Facket borde dessutom hjälpa till att införa en individuell lönesättning på riktigt och rektorerna måste ha bättre koll på vad de vill ha av sin personal, samt vad de får. Nu är lönesamtalen ett skämt. I princip ingenting ska fördelas rättvist, dvs alla får väldigt lite och ofta samma summa.

    Politikerna i riksdag/regering med Björklund i spetsen har ansvaret att faktiskt göra något konkret för att höja lärarnas lön och status. Snacka går ju…

    • Du lyfter en oerhört viktig fråga här – vem tar ansvaret för att pengarna i utbildningsbudgeten inte plötsligt förvandlas till lokalhyra eller möbelfinansiering?

Hur tänker du kring detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s