Ett elevperspektiv

FabulousLorraine, en av mina absoluta favoritbloggare, skrev häromdagen om vilken skillnad en lärare och denne lärares inställning kan göra, och det hon säger är så viktigt att jag vill föra det vidare.

Hon jämför, musiker som hon är, med hur någon kan gå upp på scenen och spela tekniskt fulländat, men utan passion och liv, och det bara blir tråkig. Hon jämför med skrivande, där oavsett hur mycket information man har, eller hur bra historian är, så blir det ändå inget av det om man inte skriver med passion. Det handlar om att ge ALLT när man gör vad man nu gör. Varje minut. Det spelar ingen roll om man gör det på scen, framför människor, eller ensam framför sin datorskärm. Om man inte gör det med inlevelse, om man inte brinner för det man gör kommer det inte att slå gnistor. Det kommer inte att bli mer än mellanmjölk:

We talked about it last night, she and I, and the difference a teacher can make, which I think translates to anything. It’s like in music. Someone can get on stage and be technically brilliant but if the passion and LIFE is not there, boring. Or in writing, you can have a lot of information, or a good story, but if you aren’t passionate about it, it ain’t there.

It’s about putting EVERYTHING out there when you do what ever it is you’re doing. Every minute. Doesn’t matter if you are doing it on stage, or in front of people, or alone in front of your computer, or what ever. If you aren’t doing it with passion, if you aren’t on fire about it, it is not going to burn. It’s not going to be anything more than ordinary, at best. And if it isn’t your best, why?

Det hon säger är så viktigt, och jag bekymrar mig lite för att det är ett perspektiv som tycks halka ur fokus alltför lätt när skolan diskuteras. Vi pratar mycket om lärares ansvar, lärares arbetsvillkor, lön, status och inflytande. Vi pratar om friskolor och kommunala skolor, om kommunalisering och återförstatligande, och vi pratar ibland lite om vikten av kommunikation. Men elevens perspektiv nämns sällan mer än i förbigående.

Skillnaden det kan göra för den som befinner sig i elevpositionen, för den som sitter i publiken eller läser historian, om någon kastar ut en gnista som kan fångas kan man tända en sjuhelvetes brasa.

Det finns inget man inte kan åstadkomma om man brinner för det.

Och om man brinner kan man göra en enorm skillnad för någon annan.

And the difference it can make to you if you are the one learning, the one sitting in the audience, reading the story. If someone throws that spark out there, you can catch it and light a hell of a fire.

There’s nothing you can’t do if you’re on fire.

And if you’re on fire, you can make a huge difference to someone else. Throw it OUT there.

.

9 tankar om “Ett elevperspektiv

  1. Tänk att starta i eleverna som går till gyminstruktören fastän det är STEP som är så tråkigt! Vad är det i oss människor, som elever, som medarbetare som kan tändas så kraftigt av någon annan. Det är som en brand som sprider sig mellan människor som brinner.

    Det behöver inte vara roliga saker, men det behöver finnas ett engagemang för att det här är viktigt för individerna. Engagemanget är det som brinner och eleven är i fokus.

    År 2011 så brinner det inom oss med eleven i fokus, med medarbetaren i fokus, med chefen i fokus. Då letar vi efter individens möjligheter, då gläds vi åt olikheterna som är inspirationen och då väcker vi mängder av slumrande potential genom att se vad som finns inuti människor. Då börjar alla nivåer i skolan se, att se individerna och starta i vad de kan och hur de kan lyftas.

    FabulousLorraine sa det bättre än jag men nu är det inte en tävling mot någon utan det är en tävling med sig själv inspirerad av andra. Då blir vi många som formulerar det här tankarna på ständigt annorlunda nya härliga sätt.

  2. Att brinna för något är väldigt vackert!

    Kan man brinna utan att bli utbränd!

    Upptänd, antänd, påtänd, övertänd…

    Det finns en del nyanser här att utforska. Men i grunden är det en förfärlig tanke att någon skulle undervisa utan att tro på värdet av kunskapen.

    Jag googlar efter en dikt om ”de ljumma” men hittar inget. Kanske är det ett skällsord?

    • Ja, Mats, man kan brinna utan att bli utbränd.

      Allt handlar om balans.

      FabulousLorraine skriver om läraren som brinner i klassrummet, som brinner för kunskapen och för lärandet. Hon skriver om läraren som har hela sitt fokus på eleverna, som kastar ut sin glöd i rummet, delar den med sina elever och tänder elden i dem också, och hon skriver om hur det gör hela skillnaden för eleverna.

      Den utbrände läraren är oftare den läraren som försöker vara Duktig och Effektiv och Rationell och Ställa Upp och därför springer som en skållad råtta genom skolan, från lektion till möte till lektion, med fem minuter emellan och klockan ständigt jagande, som rusar iväg för att hämta en glödlampa eftersom det går fortare än att be vaktmästare och eleverna ska inte behöva sitta i halvdunkel, som har telefonjour varenda kväll för upprörda föräldrar, som sitter med rättningar i knät i smyg under bordet på mötet för att multitaska så effektivt…… som springer och springer, inte hinner stanna upp och fråga eleverna hur helgen var och faktiskt lyssna på vad de svarar, och så plötsligt springer rakt in i väggen med en smäll.

      Jag vet inte jag, har den läraren verkligen sitt fokus på eleverna? Jag är skeptisk.

  3. Du får inte en 1-åring att sitta still och vara med på en samling om du inte levererar en väldigt bra föreställning, det lovar jag dig. Och du behöver göra det varje gång! Slackar du något en dag, då lyfter barnen på rumpan eller börjar pilla på kompisen bredvid. Och barnet behöver inte vara delaktigt, det räcker med att vara mottagare, publik. Men det måste möta någon som förstår vitsen med att ha ge en bra show och som är engagerad i det den gör. Och i princip gäller det här mig också, även om jag nu är 50+ och har en känsla för att det kan såra folk om jag bara lyfter och går när det känns tråkigt.

  4. Kloka ord om engagemangets betydelse!

    Visst kan man brinna utan att bli utbränd. Den bästa lärare jag någonsin har haft är otroligt lågmäld och otroligt lyssnande. Han älskar sitt arbete och sina ämnen och det kom fram, det spred sig och det gnistrade även i hans mycket eftertänksamma och bruna ögon.

    Någon kanske skulle kalla honom ljum för att han inte genast ger svar på frågor utan låter eleverna fundera själva – reflektera. Några skulle kanske säga att han inte bryr sig om eleverna ordentligt eftersom han ibland tar låååång tid på sig att rätta prov och uppsatser eller eftersom han faktiskt skulle be den där vaktmästarn om att sätta i en ny lampa osv.

    Samtidigt hände det, när jag hade honom som lärare, att han lånade ut sina privata böcker utan att blinka eftersom ”böcker är ju till för att läsas och inte stå och damma”. Han tog emot telefonsamtal hemma på kvällen, men sa också mycket tydligt ifrån om han var trött eller upptagen.

    Sist men inte minst och apropå ditt tidigare inlägg Morrica så är han den ende läraren jag har haft som uttryckligen sagt till mig som elev hur privilegierad han är som är lärare och att det inte finns något bättre arbete i hela världen. Han är en lärare som tänder drömmar och skapar en sorts energi och drivkraft som få kan. Så vad innebär det egentligen att brinna apropå Mats funderingar kring påtänd, avtänd, övertänd osv?

    • Jag tycker du beskriver det strålande, Gertie! Han brinner, och han delar ut sin glöd och sin värme till eleverna. I hans fall med små gester, i någon annans fall med rena showerna i klassrummet. Formen är olika, men elden densamma.

      Tack för att du delade ditt minne med oss!

    • Du formulerar det jag skulle vilja formulera så att det går fram. Det blir så tydligt vad ett riktigt elevfokus innebär och att det finns skillnader i vilka uttryck elevfokus tar sig. Det blir så mjukt härligt och livfullt beskrivet hur det stillsamma engagemanget fungerar och hur den lågan är stark och varm utan att brinna ut.

  5. Ping: Framtidens skola = standardiserade tester? | Björn – om skola och utbildning

Hur tänker du kring detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s