Jag läser Lyft Språket, Lyft Tänkandet av Pauline Gibbons just nu. Den är mycket lättläst och trevlig, fylld med tydliga exempel och förklaringar, ett ypperligt val för lärare som känner att de behöver inspiration för att nytt arbetssätt. Gibbons förklarar och visar, pedagogiskt och tydligt, hur man hjälper eleverna att bli förtrogna med den svenska de behöver för att klara av att studera framgångsrikt, samtidigt som man undervisar i ämnet, vilket det än råkar vara.
.
.
Tack Anna för tipset!
Trevligt att du uppskattade tipset!
Jag ser fram emot att få höra mer i ämnet sedan, om du vill.
Jag kommer nog att återkomma till det då och då, nästa steg nu är ju att omsätta vad jag läst i praktiken =)
Är det något för lärarna på Mikaelskolan och annorstädes? Ordidentifikationen var ju inte på topp precis i kvällens avsnitt av Klass 9A.
Icke den blekaste, jag har inte sett programmet, men helt osannolikt är det inte. Boken säger inget om just vitsippor, men den är lättläst och har många praktiska konkreta råd om hur man undervisar språkutvecklande även till den som inte känner sig sådär helt säker på vare sig morfem, fonem eller grafem.
Ursäkta en analfabet, vad f-n är det sista orden för något?
Ett grafem är ett tecken som representerar en del av talet, det vardagliga ordet som kommer närmaste är bokstav, det täcker inte in alla betydelser men ger en ungefärlig uppfattning.