Nationell provfundering

Jag funderar lite över det här med nationella prov, och debatten kring dem. Jag funderar över syftet, vad vinner man på att använda sig av ett nationellt provsystem? Vad förlorar man på att ha det? Och vad vinner man respektive förlorar man på att inte ha det? Vem vinner på att man inför fler, och vem vinner på att man avskaffar dem helt?

Och vem skulle vinna på att man behåller dem, eller kanske rent av inför fler, och inför central rättning istället för att det som nu är undervisande lärare som har ansvaret för rättningen?

Jag har inga svar, men funderar gör jag ändå.

6 tankar om “Nationell provfundering

  1. Hej!
    Har många funderingar kring nationella prov och hamnar i den filosofiska frågan ”vad är kunskap?”. Om man kommer ihåg sin inloggningskod ena veckan men har glömt den veckan där på, kunde jag koden veckan innan eller var det bara i stunden kunskapen infann sig? ???? Är kunskap en färskvara?? Och hur vet jag att jag vet? Är det när jag har kunskapen i huvudet och vräkt ut fakta vid ett tillfälle och detta tillfälle mäts men icke minns någonting 3 månader senare? Förmodligen inte.

    Egentligen tror jag inte på att kunskap och nationella prov hör ihop. Inte ens betyg och kunskap hör ihop. Men vårt samhälle är uppbyggt på att selektera och hur ska vi kunna välja ut agnarna från vetet utan att mäta och bedöma? Du vet ”rätt man på rätt plats”. I ärlighetens namn, handlar det inte om förutsättningar? Både inre och yttre förutsättningar? Det är just dessa frågor som är så intressanta vilket gör att pedagogiken är så spännande. Nytt område jag tänkte förkovra mig i, epigenetik. Hur hänger yttre och inre miljö ihop? SPÄNNANDE!
    Ha det fint
    Cilla

    • Nej, nationella prov, betyg och kunskap hör inte självklart ihop, och att försöka koppla ihop dem gör diskussionen svårhanterlig, jag håller med dig. Skolans uppgift är inte att få eleverna att klara nationella proven med glans, eller att piska eleverna mot betygskriterierna, utan något helt annat – skolan ska vara ett ställe där lärande är i centrum, där eleverna får bygga kunskaper helt utan tak, där de får lära sig om samhället vi lever i, om hur världen fungerar, om sig själva, om var vi kommer ifrån och fundera över vart vi är på väg.

      Nationella proven har inget med elevernas kunskapsbyggande att göra. Provens funktion är i stället skolinspektionens verktyg för att kunna hålla koll på att skolorna runt om i landet faktiskt ger eleverna detta.

      Ungefär så ser jag det.

      Epigenetik låter otroligt spännande!

  2. Det var nog självklarheter det jag skrev. MEN det är inte så självklart många gånger. Svårigheten är att bedömningarna som sker i skolans värld är subjektiva. Bara en så enkel sak som att lärarna rättar nationella proven (sina egna elevers prov). Jättekonstigt! Det är ungefär som att professorn skulle godkänna sin egen doktorand utan betygsnämnd! Hur hade det sett ut? Vad är det för skillnad på en grundskola och ett universitet? Det handlar väl om kunskap var du än befinner dig i systemet?

    Så frågan är vad är det egentligen Skolinspektionen granskar?

    En fundering på morgonkvisten 🙂

    • Vi befinner oss i ett debattläge där vi måste skapa klarhet i en faslig massa ludd, så även det som upplevs som självklarheter behöver sägas rent ut. Ja, de nationella proven borde sannerligen centralrättas, och varje skola få en prydligt statistisk översikt med tillbaka. Jag ser inga nackdelar med ett sånt system, det vore mer kostnadseffektivt än idag, mer rättsäkert och skulle lyfta en stressbörda från de ordinarie lärarnas axlar.

      Därtill skulle det ge skolinspektionen tillgång till sitt eget verktyg, och det vore väl inte så dumt?

  3. Fördelen med nationella prov är ju att det blir en tydlig jämförelse över hela landet. Framförallt prov som har svar som är rätt eller fel, och inte med essä-frågor som kan tokas olika av olika lärare. Det är ju ett problem med skolan att vissa skiolor (läs friskolor) finner ett egenvärde med högrer betyg för sina elever. Med nationella prov blir höga betyg svårare att motivera.

Hur tänker du kring detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s