9a och SJ

Har anträtt andra etappen, och SJ och Trafikverket charmar mig än en gång med sina mest förförande sidor – tåget är i tid, personalen är trevlig, till och med gryningen utanför tågfönstret är mjukt dimmig. Tåget är nästan tomt, jag har fått precis den arbetsplats jag bokade och ser fram mot ett par timmars arbetsro. Vi har allt att vinna på att satsa på vårt järnvägsnät, det är ett fantastiskt sätt att resa när allt fungerar som det ska!

I går kväll sändes sista avsnittet av denna omgång med ”superpedagogerna” och den trasiga Örebroskolan, vad den nu heter. Jag är besviken, serien slutade i ett enda stort Jasså, lika dramaturgiskt strömlinjeformat och förutsägbart som en Hollywoodproduktion. Förutom det inledande avsnittets obehagliga Bad cop Good cop-upplägg och en och annan skärva av något som kan vara reflekterande samtal mellan ”superpedagogerna” och skolans ordinarie lärare och rektor har det mest varit mellanmjölk. Jag tvivlar inte på att ”superpedagogerna” gjort ett ypperligt jobb, och att alla inblandade har fått ut mycket av samarbetet, men som TV-tittare har det varit fasligt tunt.

En efterdebatt efter varje avsnitt hade inte varit fel, eller åtminstone ett studiosamtal mellan avsnittets huvudpersoner, ”superpedagogerna” och de vanliga lärarna som uppträtt i bild, ett samtal där man reflekterat över det som hänt i programmet, förtydligat och berättat om hur t ex Loucas ”supermattelektion” med en elev inte alls rörde sig om hela kursen, utan just om två enskilda avsnitt som eleven sedan gjorde en liten skrivning på.

Innan serien dundrade in i våra TV-apparater slogs det på trummor i både tv-soffor och debattprogram, och man sålde in ”superpedagogernas” superiositet med pukor och trumpeter. Jag hoppas de avser avsluta det hela med samma intensitet, annars lämnar jag denna säsongs 9a med en obehaglig känsla av att de där trummorna, de var nog egentligen rätt tomma tunnor om man tittar närmare.

Jag har valt att skriva ”superpedagoger” med citationstecken på grund av att jag vill understryka begreppets kuriositet. I detta sammanhang kan man uttala citationstecknen ‘så kallade’ om man vill förtydliga. Jag vet inte vem som gett tv-profilerna epitetet ”superpedagoger”, eller på vilka grunder, inte heller vad det faktiskt innebär mer än rätten att springa dramatiskt genom skolkorridorer på bästa sändningstid.

2 thoughts on “9a och SJ

Hur tänker du kring detta?

