Skolan är osexig

Jag lyssnar på Timbros Bambuser-sändning av seminariet med Zaremba om hans artikelserie om skolan. Han sa tvärt nej när han blev ombedd att skriva artikelnserien, berättar han, av flera orsaker. En av orsakerna är att det kräver enormt mycket av en journalist att sätta sig in i ”skolskan” så att h*n förstår vad som sägs, en annan är att skolan är osexig. Den är till och med osexigare än vården, att skriva om och att läsa om skolan är tråkigt!

Han talar om skolan som en sönderfallande stat, och att den som har den största bazookan har makten. Ofta är det SKL, en förening han inte har något gott att säga om, men ibland en rektor eller en skolledning som kan välja att strunta i de delar av styrdokumenten man inte gillar. Bristen på insyn i svensk skola framhåller han gång på gång som problematisk, inte bara från journalisthåll utan rent generellt.

Och så nämner han helt ogenerat Ingmar Bergmans Hets och kejsar Caligula. Nej, förlåt, Stig Järrels rollfigur den psykopatiske latinläraren Caligula menade jag givetvis. Han framhåller nogsamt att karaktären Caligula inte alls representerar en typisk lärare, utan tvärtom i en av filmens nyckelscener får en stabil utskällning av klassläraren för sitt agerande.

Men jag kommer av spåret. Skolans osexighet – den är bekymmersam. Jag menar inte att svenska lärare bör klä sig i raffset och ta lektioner av Dita von Teese, och det tror jag inte Zaremba menar heller. Däremot menar jag att skolan behöver höja sin wow-faktor, och låta sin härlighet skymta fram då och då.  Inte begränsa skolans utbud till de små kommunalgrått neutrala näringsriktiga men smått tråkiga munsbitar som motsvarar betygskriterierna, utan locka och fresta med all den glittrande, gnistrande kunskap som ligger där, inom räckhåll för den som vågar och vill, och bara väntar på att erövras. Antyd att det finns ännu mer där bortom, sånt som inte ens vi lärare eller forskare, som ändå kan så mycket, har en aning om ännu trots att vi ständigt lär oss mer, men som vi hoppas att någon en dag ska ha förmågan och kunskapen att faktiskt hitta.

Vad tror ni? Vågar skolan, eller stannar den i omklädningsrummet?

.

21 tankar om “Skolan är osexig

  1. Pingback: Hur sexig kan en skola bli? « Tysta tankar

    • Jag har ännu en gång anledning sucka över min oförmåga att sätta ord på saker och ting. Här försöker jag prata om skolvardagen, om elevernas upplevelse av skolan och hur en förändring i skolans sätt att förhålla sig till kunskapen och till omsorgen skulle kunna göra skolvardagen mer lockande och lustfylld, och så låter det istället som om jag pratar om marknadsföring.

      Jag förtvivlar!

      Men ger inte upp. Jag ska försöka omformulera mig, och återkommer.

  2. Bortom alla elevvårdstrappor och åtgärdsplaner finns ett annat plan – en annan dimension där ständigt nya perspektiv, omprövad förförståelse och kittlande nyfikenhet förför varje dag på något plan och det är ett privilegium att återkommande få ny kunskap och nya aha-upplevelser tillsammans med eleverna. Skolan är sexig och det gäller att verkligen lyfta fram även den sidan av skolverkligheten.

    Tack för ett viktigt inlägg! 🙂

  3. Kunskap är makt. makt är sexigt. Så enkelt är det.

    Men tyvärr har det gömts i snön under alltför lång tid.

    Nu är det dags för lärare att träda fram med sin kunskap.

    Rätt använd blir skoldebattens ”andra andning” efter Zarembas serie, och alla andra granskningar som nu pågår en möjlighet att återupprätta läraryrket på alla plan.

    Det välkomnas av Lärarnas Riksförbund. Och av lärarna själva, av vad jag sett och hört.

    • Det är vår nu.

      Men om inte lärarna själva plockar upp det som legat gömt, tvättar det rent från leran och börjar använda sig av det kommer ingen upprättelse att ske.

  4. Det har du verkligen rätt i. Nu (tycker jag att det) är det upp till din yrkeskår att stå upp för att lärare undervisar och är stolta över det. Att det kryllar av duktiga ämneskunniga engagerade lärare som lyckas varje dag att trots usla förutsättningar hålla en sådan standard att skolan fungerar. Men den skulle fungera såm mycket bättre om man lyssnade på lärarna i LR… Och nu hoppas jag att lärarna står upp för läraryrket som inte ska suddas ut och inet likställas med fritidspedagoger, förskollärare eller kantorer och rektrorers (också viktiga) yrken. Lärare måste stå upp för sitt yrke och för sitt uppdrag.

      • Helt rätt. Hierarki har aldrig LR talat om. Utan om att respektera olika kompetenser och yrkeskunskaper hos olika grupper.

        • Det kan tänkas, men nu är det ju löst, så låt oss gå vidare. Att älta är måttligt sexigt, och det har ältats nog om den här detaljen.

          Vi pratade om behovet av att vara ståndaktig när det gäller avgränsningar av uppdraget, för att skapa utrymme för lusten i lärandet. Låt oss fortsätta åt det hållet istället.

    • Blir det inte för mycket ord nu?
      Det låter nu lika ihåligt som när Mona Sahlin sade att sossarna skulle ta på sig ledartröjan, ta itu med framtiden mm.

      Jag tycker den förföriska skolan var rätt spår. Den lockande skolan måste ha engagerade, småfräcka lärare som vågar vara sig själva. Det tar man ingen hänsyn till vid antagningen till lärarutbildningen. Lärare ska vara lite a v det man kallar ”personligheter” och inte slätstrukta läroplansslavar

      • Lärare behöver vara mycket av det du kallar ”personligheter”. Därmed inte sagt att alla lärare behöver vara original eller kufar, men är man alltför slätstruken och osynlig riskerar man att försvinna in i väggen. Därifrån är det svårt att väcka någons lust och nyfikenhet.

  5. Pingback: Gamla konflikter blir nya möjligheter | Skollyftet

  6. Pingback: Hierarkier « You're no different to me

  7. Pingback: Sexiga lärare « You're no different to me

Hur tänker du kring detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s