Debattfokus

Det händer ibland i skoldebatten att jag får en kommentar i stil med den jag fick häromdagen:

Du har hela tiden fokus på vad vi ska göra för att förändra saker, men vi kan inte bara fokusera på det!

och varje gång blir jag lika ställd och vet inte riktigt vad jag ska svara. Jag deltar i skoldebatten i tanken att samtalen och diskussionerna skall syfta till att åstadkomma en bättre, mer givande och mer värdefull skoltid, för små såväl som stora. Jag uppfattar att många av de som aktivt deltar i debatten gör det i samma syfte, men efter att ha fått svar i den här stilen har jag kommit att fundera på om där finns fler syften.

Så, jag har reflekterat länge och ingående över situationen och kommit fram till en tes som ser ut såhär: Det finns två rätt olika aspekter man också vill/hellre vill lägga fokuset på:

Antingen på hur eländigt man själv har det, dvs man vill helt enkelt gnälla av sig och få sympati och gärna lite hjältegloria för att man trots allt står ut och kämpar i eländet.

Eller på hur man ska få upprättelse, klämma till, ge igen för upplevda oförätter och på så vis ge sig själv en ökad känsla av… tyngd, kanske?

Jag är glad att jag hoppar till när jag möter de här attityderna. Det betyder, hoppas jag, att de inte är så vanliga. Jag undrar om det inte rent av är så att de faktiskt är mindre vanlig idag än den var för ett eller ett par år sedan.

Så kanske är kontentan helt enkelt att skoldebattfokus i allt högre utsträckning faktiskt ligger på hur man kan göra skoltiden värdefullare för de studerande, oavsett deras ålder och skolform?

3 tankar om “Debattfokus

  1. Jag tänker att det är vi som arbetar i verksamheterna som har möjlighet att påverka!

    Vi har ramar, till exempel ekonomi som ligger utanför vår påverkanssfär. Men – vad vi gör med de resurser vi har är någonting vi kan styra över. Om vi använder våra kompetenser kan vi nå långt, gnäll leder inte till någonting positivt.

    Det finns många goda krafter i skolornas värld – lyft detta istället för att lägga fokus på sådant vi inte kan styra.

      • Det tar jag som en komplimang.

        Och du talar så klokt, jag håller med dig – vi behöver lägga fokuset på allt det som vi faktiskt kan göra, och vi behöver använda våra kompetenser och krafter för att göra det.

        Jag har ett intryck av att skoldebatten går åt det hållet alltmer. Klagosångerna dominerar inte längre.

Hur tänker du kring detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s