Att arbeta tillsammans

Jag är glad för kaffehustanken, jag är glad för de cyberiska kaffehusen och jag är glad för de som finns i den värld där vi kan känna doften från varandras kaffe, formella och informella, offentliga och mer privata. Att resonera och diskutera och tänka tillsammans, dela med sig och få del av, verka tillsammans och ibland rent av samarbeta tillsammans. Det ger mig mycket, väcker min kreativitet och inspiration och jag lär mig enormt mycket.

Nu faller det sig så att jag kommit att fundera en del över hur vi tänker när vi tänker delande och samarbete lärare emellan? Det tycks vara lite olika på olika håll. Tänker vi ”Vad kan jag tillföra? Vilket mervärde kan det ge mig? Vilka synergieffekter skulle lite samverkan kunna ge?” Kanske rent utav ”Vilket mervärde kan det ge mig och eleverna?” Eller tänker vi snarare något i stil med ”Vad kostar det mig? Var ska jag ta den extra tiden ifrån?” Eller något helt annat?

Jag funderar också över hur vårt sätt att tänka kring samarbete och delande påverkar hur resultatet blir, om vi entusiastiskt vill försöka igen eller tänker ”aldrig mer”?

Och så funderar jag över hur en skolas lärares inställning till och tankar kring samarbete mellan lärare påverkar samarbete mellan eleverna.

Jag vet inte så mycket om saken, men funderar gör jag. Om det är så att ni funderar på samma sak vore det spännande att höra hur ni tänker.

9 tankar om “Att arbeta tillsammans

  1. Min erfarenhet är att det finns olika sätt att tänka på, precis som du lyfter här. Självklart påverkar lärarnas inställning till samarbete eleverna, inte minst för att det ofta leder till att man träffar (respektive inte träffar) fler elever och fler vuxna och gör saker utanför bekvämlighetsboxen.

    Jag tror framförallt inte attityden MinMinMin gynnar vare sig den som säger det, den som hör det, eleverna eller skolan (den kan möjligen vara ok hos Nea som fyller 1,5): http://lrbloggar.se/magnus/2011/11/21/minminmin/

    Min erfarenhet är snarare att de flesta samarbeten ger synergieffekter, ofta oväntade men ofta välkomna. Att dela med sig av lite energi, kompetens och engagemang ger i allmänhet mer tillbaks än det kostar. Ofta föds det mer energi och gör det inte det kan man söka sig vidare till sammanhang där det gör så.

    • När man är 1,5 får man lov att prova lite vad som helst och se vilken effekt det har på omgivningen. Det är så man lär sig hur världen fungerar, men för somliga tycks det ta lite längre tid.

      Tänk att våra erfarenheter av samarbete är så lika! Är det en tillfällighet eller kommer vi att se ett mönster rätt som det är, tro?

  2. Min privata hållning är att det ofta tar mer energi att låta bli än att göra – och i djupet av min syndfulla själ tror jag att jag får tillbaka det jag ger ( tusenfalt)

  3. Kan era lika erfarenheter ha att göra med att ni möts just här, i det sk utvidgade kollegiet, de som inte hittat in, och inte kommer att besvara Morricas relevanta fråga, ser kanske annorlunda på saken? Den stora frågan är väl hur vi når även dem – utan pekpinnar och dumma kommenterarer om att ”om du bara prövar kommer du förstå” – för sånt tror jag inte går hem.

    • Det kan ligga en del i det du skriver – att vi befinner oss här och möts i det utvidgade lärarkollegiet har förmodligen någon slags samband med att vi är individer som är positiva till att dela med oss och samarbeta.

      Så hur når man den som ser saker på annat sätt, tänker du?

    • Så sant, och så viktigt! Jag tror att man måste lära sig att inte ta jobbrelaterade avvisanden alltför personligt, och utveckla en nätt tjockhudad enträgenhet. Det är inte så lätt alla gånger, men håller man i minnet vem det gagnar tror jag det går lättare.

Hur tänker du kring detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s