Slutet av höstterminen-stress

Christermagister beskriver hur han vaknar en söndagmorgon i december och finner sig författande formuleringar till det halvfärdiga dokument som väntar på honom på jobbet. Jag tror många, såväl lärare som lärande, känner igen sig i den beskrivningen – i december, strax innan jullovet slår till, är arbetsbelastningen ofta hög och tiden knapp. För att orka behöver man distrahera sig en stund, sysselsätta hjärnan med något helt skol-o-relaterat. Christermagisters valda distraktion, Assasins Creed, är ett alternativ jag gärna rekommenderar fler att prova:

.

11 tankar om “Slutet av höstterminen-stress

  1. Jag älskar dessa spel, de olika omgivningarna skapar en härlig atmosfär. Problemet är dock att de är lite för lätta beträffande kampsystemet. I anknytning till stress finner jag TVspel rogivande, ett bra sätt att koppla bort. Som regel försöker jag få in 45-60 minuters spelande under vardagarna, direkt när jag kommit hem.

    Spelar du Morrica?

  2. Jag tänker att det är positivt att vi som lärare spelar dessa spel när vi har möjlighet, och framförallt när vi har lust. Jag märker själv hur jag och mina elever kan knyta an till varandra genom att diskutera olika spel, vilket följaktligen leder till att ämnesundervisngen därefter kanske går lättare att hantera. Förmodar att ditt idolprojekt kan anknytas till liknande koncept.

    • Jag finner sällan anledning att prata om spel i klassrummet, däremot underlättar det mycket att vara lite orienterad i spelvärlden när ämnet kommer upp. Ja, idol-projektet hade den effekten, det stämmer.

      • Det kanske har med att göra att vi arbetar med olika åldersgrupper. Jag förmodar att elever som går i sjuan förmodligen har en tendens att spela mer spel än de flesta vuxna, vilket rimligen betyder att de är en större del av deras vardag. Men principen är densamma som du är inne på 🙂

    • Mycket klokt tänkt. Jag noterar samma sak i umgänget med mina yngsta kusiner, 15 och 11 år gamla. Vilket stöd det är att tala samma språk. Sådant som detta är härligt att läsa i generations-segregationens tidevarv.

      • Tack 🙂 Vad än vi kan göra för att relatera till eleverna är av stor vikt. Morricas projekt med Idol 2011 var säkerligen ett ypperligt tillfälle att knyta ett ännu starkare band med vissa elever, eller kommande elever, eller?

        • Det öppnar ännu en arena att mötas på, visst gör det så.

          Men det är en balansgång – risken att man plötsligt framstår som patetiskt och grundligt medelålders, och därmed längre ifrån det mål man strävade mot än någonsin, är stor och gränsen ofta spindelnätsfin.

Hur tänker du kring detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s