#skolchatt

I årets första #skolchatt är ämnet för dagen det inte helt enkla begreppet entreprenöriellt lärande (försök säga det fort ett dussin gånger efter varandra!) Somliga är grundligt skeptiska, andra entusiastiska, en och annan väljer att förhålla sig saklig och så finns givetvis de entreprenörer som ser en chans att slå mynt av förvirringen.

Hur är det, är entreprenöriellt lärande något nytt, eller är det bara ny förpackning och ny etikett på något redan etablerat och egentligen rätt vanligt? Innebär det att vi skall forma alla elever till entreprenörer, självständiga enheter redo att jobba hårt för att ta sig fram här i världen, smidiga och diplomatiska nog att samarbeta med vem som helst men krassa nog att aldrig lägga alla ägg i samma korg, aldrig go all in utan att likt en räv alltid ha ytterligare en flyktväg? Eller handlar det om den svenska paradgrenen kreativitet? Eller är det något helt annat, något gammalt, något nytt, kanske rent av något lånat?

Välkommen in på Twitter och var med i samtalet, torsdag den 5/1 klockan 20.00

8 tankar om “#skolchatt

  1. Ursäkta, hur f-n ska man kunna lära sig entreprinöriellt tänkande av skolmänniskor som jobbar inom normalitetens gränser?

    Entreprinöriellt tänkande och handlande har att göra med att ha kunskap om en bransch eller företeeslse och våga utmana etablerade strukturer utan att åka ut med badvattnet.

      • Visst vet jag att det finns inskrivet i styrdokumenten. Därmed inte sagt att det borde vara det. Förstår baktanken med det. Men i botten är det ett långt yrkesliv som lärt mig att somligt inte går att lära sig i skolbänken.

        Dit hör entreprenöriellt lärande. För i det lägger jag en stor portion lärande via handling och inte massor av teorier.

        Ska kolla skolchatten.

        • Det är många saker som ifrågasätts i styrdokumenten, men vi kan inte börjar välja och sortera bort det vi inte tycker passar utifrån personliga preferenser. Då står vi där med de vagt anknutna lokala tolkningarna igen innan sommaren. Entreprenöriellt lärande står i styrdokumenten, alltså är det något vi måste förhålla oss till. Ett sätt att göra detta är att prata om det i ett sammanhang där människor från olika skolformer, olika huvudmän etc möts. #skolchatt t ex

          Hur menar du när du skriver att ”somligt inte går att lära sig i skolbänken”? Vilken kunskap pratar du om? Entreprenöriellt lärande, är det en kunskap, inte en arbetsform eller ett förhållningssätt, menar du?

  2. Ping: #skolchatt | ERLA lärande | Scoop.it

  3. Ping: #skolchatt | Utbildning på nätet | Scoop.it

Hur tänker du kring detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s