Den övervakade skolan hanterar mobbning

I kvällens avsnitt av Educating Essex, Den Övervakade Skolan som programmet dramatiskt döpts till på svenska, fokuserade man på hur skolan hanterar mobbning och konflikter. Det är främst två situationer som skildras.

En ambitiös elev som valts till talesman för skolan upplever plötsligt att hon blir utfrusen av elever som tidigare var hennes vänner, hon får otrevliga kommentarer och hotfulla sms. Hon blir ombedd att skriva ner vad som hänt så att det finns på papper (dokumentation, ni vet), lärarna är tydliga med att det som hänt är oacceptabelt och att de kommer att göra allt vad de kan för att lösa detta. När det kommer fram att de två som skickat de hotfulla smsen är elever vid skolan plockas dessa raskt ut ur sina respektive klasser och ställs till svars för vad de har gjort. Vi får också se hur den utsatta elevens situation följs upp av hennes lärare.

En ung man som har det motigt med studierna hamnar i konflikt med en annan ung man. Det är en hel del provokationer, hot uttalas och den andre unge mannens mamma och syster dyker upp i skolan. Dessa tycks inte främmande för uppgörelser med knytnävarana, den unge mannen hamnar i luven på systern (som hotar honom med stryk) och lämnar skolan i vredesmod. I slutänden räddas han från avstängning när studierektorn, Mr Drew, väljer att vända på en sten till och backar från sitt beslut om avstängning när ny information kommer fram.

Än en gång är det tydligheten och den klara strukturen som slår mig som mest anmärkningsvärd. Man har en handlingsplan, man har tänkt igenom hur situationer skall hanteras och man följer planen direkt. Var och en vet sitt ansvar, och tar det, och respekten för eleverna som människor och lärande personer är total. Vi ser t ex i en scen rektorn sitta tillsammans med den unge mannen och hjälpa honom klura ut hur det här med minsta gemensamma nämnare faktiskt funderar.

Ser ni programmet? Om inte, jag rekommenderar er att se det. Det ger mycket att reflektera över och lära sig av.

Läs också de intressanta inlägg Helena, Mats och Henrik Birkebo skriver om programmet.

Annonser

16 thoughts on “Den övervakade skolan hanterar mobbning

  1. Morrica, jag avundas verkligen dem de tydliga ramarna. Det finns så mycket mer frihet innanför när ramarna är på plats. Och rektorer som kavlar upp ärmarna och arbetar sida vid sida med lärarna. Det är inspirerande att se.

    • Jag instämmer helt och hållet – tänk så mycket frustration och stress man besparar sig när man har en tydlig och färdig handlingsplan i de situationer som uppkommer igen och igen och igen i en miljö där många unga förväntas samexistera och lära sig hantera livet och världen och skolämnen, allt på en gång.

  2. Det jag tror att det den här serien visat hittills är hur omfattande en god lärares kunskaper måste vara. Insikterna i pedagogik kanske på sikt måste underordnas förmåga och kunskaper i hur man hanterar konflikter (ex. vis mobbning). Lärare vill oftast att deras yrkesfokus ska ligga på själva undervisningen, vilket förmodligen är en felaktig och inskränkt syn på verksamheten. På längre sikt måste kunskaper i mänsklig interaktion
    få ett större utrymme i lärarutbildningen. Didaktik är ett betydligt övervärderat verktyg i dagens skolvärld.
    Men en alldeles utmärks serie är det!

  3. Bertil,
    Kan man inte tänka sig en lektion/dag i skolan som en middag? Någon har lagt ner möda på att handla in matvaror, välja ut recept och förbereda maten så att den blir näringsrik, välsmakande och appellerar till ögat. På samma gång avgörs allting av kvalitén på den sociala samvaron kring bordet. Konflikter middagsgästerna emellan väcker knappast någon större aptit.

    På samma gång kan man inte bortse från att maten är viktig, även om man har det nog så trevligt tillsammans. En enformig, enkel kost varje dag är förödande för hälsan.

    Både och, alltså.

    • Det är en idyllisk bild, ett vackert dukat bord, en väldoftande måltid, läraren som värd och eleverna som förväntansfulla gäster, beredda att provsmaka och bidra till den popsitiva upplevelsen med sitt trevliga sällskap.

      Är det skolan?

      Bör det vara skolan?

      Jag placerar in ett antal tonåringar i bilden, och låter dem återkomma dag efter dag. De första dagarna är de artiga, rara, uppför sig väl, lite tagna av omgivningarna och miljön. Men allt eftersom blir de mer hemmastadda, även den mest välkomponerade måltid blir vardag och på tonåringars vis tappar de koncentrationsförmågan. De fnissar, skrattar, någon kastar en ärta på en annan och vips – kaos. Någon nämner pizza och plötsligt är det ingen som är intresserad av den välkomponerade måltiden längre. Någon annan kommer på att broccolin är äcklig och vips – alla vägrar allt grönt på bordet.

      Jag förstår hur du tänker, och bilden är tilltalande. Nu, när jag är vuxen. Men elever är barn och tonåringar, och agerar och reagerar utifrån andra förutsättningar än vuxna.

        • Fast när jag tänker efter tycker jag nog att liknelsen (för det var ju en liknelse) är ganska bra ändå. Fundera själva – annars lovar jag att återkomma med en bra förklaring. 😉

        • Jag tycker den är bra så tillvida att den ger mig en bild av vad du vill säga – men jag håller inte med dig. Att placera eleverna i matgästens roll gör dem alltför passivt mottagande, och tonåringar (och barn) placerade i en passiv mottagarroll tenderar att sysselsätta sig själva. Visst lär de sig saker på det, men frågan är om de sakerna de lär sig verkligen är dem till gagn i framtida studier och leverne?

  4. Morrica,
    alla liknelser haltar – även min! Du har självklart en poäng i att vi inte ska tänka oss eleverna som passiva receptorer, som flaskor vi häller över vår kunskap i.

    Det jag menade var… nej, vi släpper det. 🙂

    • Det är nog lika bra, innan potatismoset hamnar i de vackra kristallkronorna jag möblerade liknelsen med =D

      Fast det vore trevligt att veta vad det var du ville säga. Om du vill göra ett försök till, men en annan bild?

  5. Ping: Den övervakade skolan « You're no different to me

Hur tänker du kring detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s