NTS: Ladda batterierna

Vi har en järnväg som är byggd för 1800-talets slut. Det är ett politiskt ansvar att se till att det skjuts till mer resurser. Regeringen har skjutit till en del pengar men långt ifrån tillräckligt, säger Gunvor G Ericson.

Miljöpartiet kommer i nästa vecka att gå ut med en kampanj för att lyfta behovet av underhåll på järnvägen, och har i sin alternativa budget visat hur man skulle kunna ge mer resurser.

– Allt strul ställer till det för så många, framför allt för pendlare. Det är så många som pendlar i Mälardalen. Jag pratade med en dam på tåget som sa att hon inte vill att SJ ska bestämma när hon tar ut sin kompledighet. Och jag förstår henne fullständigt, säger Gunvor G Ericson.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd håller med om att järnvägen är eftersatt och behöver byggas ut, och säger det är något som regeringen satsar på.

– Behovet är eftersatt när det gäller underhåll och investeringar. 2011 sköt vi till 800 miljoner extra till bland annat vinterunderhåll. Och i och med budgeten för december har vi skjutit till ytterligare 3,6 miljarder för drift och underhåll, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Vet ni vad? Ibland drömmer jag om ett modernt, stabilt, väl utbyggt, väl underhållet järnvägsnät i det här landet. Ni vet, ett sånt där där man inväntar tågets avgång på en trevlig, öppen och bemannad station oavsett vilken tid på dygnet man avreser, ett sånt där förseningar är undantag och man på utsatt tid kommer fram till ännu en trevlig, öppen och bemannad station eftersom de som tagit över stationsdriften förstår att upplevelsen av stationerna också är en viktig del av resan…

Så vaknar jag och läser Svds artikel som påminner mig om att vara noga med att se till att batterierna till alla kommunikationsenheter är fulladdade när jag ska ut och åka tåg till Falun under sportlovet.

*suck* det som var en sån vacker dröm!

Annonser

6 thoughts on “NTS: Ladda batterierna

  1. Det finns några saker (förutom det jag redan debatterar om) som gör mig upprörd. Tågvanvården, det faktum att barn som far illa har ett så fullkomligt otillräckligt skydd i vårt land och bristen på ledarskap i regeringens miljöpolitik. I alla tre fallen är det så uppenbart vad som är både rätt och långsiktigt lönsamt och jag kan bara inte förstå varför man ändå sitter på händerna.

    • Miljöpolitiken och trafikpolitiken hänger så intimt samman, och att man låter tågkaoset fortgå och nöjer sig med att peta lite hjälplöst här och där beror helt och fullt på den brist på ledarskap du pekar på.

      Att barn som far illa lämnas åt sitt öde är rent oanständigt, det finns inget annat ord för det.

  2. Det är nog sant att det är samma brist på ledarskap som påverkar båda områdena.
    När det gäller barn som far illa uppfattar jag två problem. För det första borde inte heller socialtjänsten vara kommunal – åtminstone inte finansiering och kontroll. För det andra behöver socialtjänsten som skolan ha resultatfokus. Det ska spela roll om man verkligen åstadkommer något – inte bara att alla dokument och möten finns på plats. Insatserna behöver utvärderas både av staten och av den som är föremål för insatsen och social-assistenter borde också ha legitimationer som man kan bli av med.

    • Vi behöver ett skifte i fokus – från fokus på att skydda sin egen rygg till fokus på att faktiskt utföra det uppdrag man tagit på sig ansvaret för. Att lyfta bort kommunpolitikers och kommunaltjänstemäns möjlighet att såväl flåsa socialtjänstemän och lärare i nacken som att göra livsfarliga och ofta olagliga budgetprioriteringar vore ett steg på vägen. Det är inte hållbart att en socialtjänstemans möjligheter att bevilja insatser, vare sig det gäller ekonomiskt bistånd eller behandlingshemsplacering på bäst lämpade behandlingshem, ska vara beroende av lokalpolitikens nyckfullhet.

Hur tänker du kring detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s