Orimligt!

Star Wars i 3D. Visst, absolut, varför inte, tänkte jag när jag hörde talas om det. Lite extra djup, absolut, den visuella upplevelsen är en viktig del av berättelsen.

Men sen hör jag talas om dubbningen. Filmerna skall dubbas till svenska. Har man helt tappat all känsla för vad som är rimligt?!?!?

Jag förstår att de svenska rösterna tycker det är en jättekul grej, men precis som Shakespeare i svensk översättning blir lite taffligare, lite tunnare så blir dubbade filmer, hur väl läppsynkroniserade de än är, sämre, fånigare, tunnare. Tonfallet blir hurtigare, känslan i replikerna urvattnas och med den känslan i berättelsen.

.

.

Efter scenen med jättefästingarna trodde jag inte det gick att sjunka djupare.

Jag hade fel.

I’ve got a bad feeling about this

11 thoughts on “Orimligt!

    • Det kommer det göra, men vem skyddar de små oskyldiga barnasjälarna vars oansvariga föräldrar släpar i väg dem för att se en dubbad version? De kommer att få ärr i sina små nördsjälar!!

  1. Jag tycker också att det luktar illa. Precis som du jämför med Shakespeare, det går liksom inte att frångå originalspråket beträffande sådana här klassiker. Man förlorar alla nyanser och poänger som finns i denna film. Tråkigt, känns lite som vi går bakåt. Men de tror säkert att de får mer biobesökare om barn som ännu inte läser undertexterna kan se den. Frågan är hur många föräldrar som vill gå och se något sådant ohyggligt?

    Sedan, vad jag förstår, blir det aldrig bra att lägga på 3D effekt efter filmen är redan gjord. Det blir liksom ingen ”Avatar-effekt”.

    • 3D-tekniken går framåt, och den kan de gott få experimentera med om de vill, men detta med dubbningen är bara patetiskt pinsamt. Stackars de barn som berövas den fulla upplevelsen för att deras föräldrar i någon missriktad välvilja släpar iväg dem till förödelsen.

      Vad blir det härnäst? Kommer Terminator dubbas till dalmål?

  2. Ping: Star Wars dubbad: Bra för barnen eller ett helgerån? « One World, One People

Hur tänker du kring detta?

