#skolchatt idag om att skriva sig till läsning

I skolchatt i dag pratar vi om att skriva sig till läsning. Inte bara men bland annat utifrån de DN-artiklar som väckt visst uppståndelse de senaste veckorna. Ni vet den med den provocerande rubriken där utbildningsministern kommenterar på en artikel där en Sollentunapolitiker entusiastiskt berättar om sin vision:

Skolan ska ta klivet in i nutiden i stället för att hålla till i forntiden. Datorn är ju lika självklar som papper och penna, ändå har bara varannan lärare i Sverige i dag en dator, det är fullständigt vansinnigt, säger Maria Stockhaus.

Medan somliga glatt rullade sig i tolkningen att utbildningsministern uttryckt sig teknikfientligt när han uttryckte oro över att ”man tror att man kan sopa ut allt som inte är det nyaste” funderade andra över det här med finmotoriken. Finmotorisk färdighet är ju inte något som bara dyker upp en dag, utan som det mesta annat något som måste nötas och tränas och vidmakthållas.

Att skriva sig till läsning har dock mindre med finmotorik och mer med själva utvecklandet av ett skriftspråk att göra. Vi tänker oss ofta att skriftspråket är ungefär samma sak som, och kanske rent av en rätt naturlig följd av, talspråket. Att skriftspråket faktiskt är ett helt annat sätt att kommunicera som kräver en helt annan slags språklig förståelse, förståelse för själva krumelurerna och hur de hänger ihop (ibland mer, ibland mindre och ibland knappt något alls) med de ljud vi använder oss av när vi talar är inte lika självklart.

Om bland annat detta kommer vi att prata i aftonens #skolchatt, klockan 20.00 på Twitter.

Annonser

7 thoughts on “#skolchatt idag om att skriva sig till läsning

  1. Jag skulle önska att vi hade mer ödmjukhet inför våra elever. De får inte vara försökskaniner, utan vi måste göra allt vi kan för att de ska lämna oss med så många färdigheter, kunskaper och så god självkänsla som möjligt. Det finns ingen ”acceptable collateral damage” i skolan.

  2. Ping: #skolchatt idag om att skriva sig till läsning « You're no different to me | Skriva sig till läsning | Scoop.it

Hur tänker du kring detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s