Det passmoreiska skyddsnätet

Sökarens skoltankar myntar det fantastiska uttrycket ”det passmoreiska skyddsnätet”. Hon syftar på den tydliga organisationen vi ser i aktion i tvserien Den övervakade skolan om söndagkvällarna.

Det är många gånger undervisningen får brytas för att någon eller några behöver hjälp att reda ut ett bråk eller få ordning på sina känslor. Ibland kan jag som lärare ta hand om det och ofta tror jag att det är bra att jag gör det. Men andra gånger blir det väldigt svårt att lägga tid på det och ibland tror jag att det kan vara bra att någon annan än jag går in och hjälper till.

För den typen av problem tror jag att systemet de använder på Passmore skulle vara en stor trygghet. Då finns det alltid en annan vuxen att gå till om man behöver prata med någon. Då kan fler vara insatta i en utsatt elevs situation.

Jag håller helt med henne -den genomarbetade strukturen skapar ett skyddsnät där det finns utrymme för de elever som behöver det att få extra uppmärksamhet att få det utan att det sker på bekostnad av övriga elevers behov av lärares tid och uppmärksamhet. Genom att lärarkåren samarbetar och kommunicerar med varandra om elevernas situationer finns alltid någon vuxen redo att fånga den som behöver fångas.

Det passmoreiska skyddsnätet. Ett poetisk namn på – genuin omtanke?

8 thoughts on “Det passmoreiska skyddsnätet

  1. Men innebär det ändå inte att man måste ”bråka” för att få den där extra uppmärksamheten? Det är inte säkert att introverta elever behöver mindre uppmärksamhet än utagerande. Jag har hittills bara sett ett avsnitt av serien, så jag kanske förstår när jag har sett några till, men än så länge undrar jag.

    • Precis som Helena säger, snarare tvärtom. Ett genomtänkt och konsekvent genomfört skyddsnät med fokus på elevernas behov skapar den tid och det utrymme som behövs för att alla ska kunna bli sedda och uppmärksammade -utan att behöva stimma, innan det gått så långt att situationen är akut.

      • Jag har ju som sagt bara sett ett avsnitt än. När jag läser det ni skriver blir jag verkligen intresserad av att se fler. I det första avsnittet återupplevde jag mest alla de negativa sakerna jag såg under min vfu i England. Kanske får jag en mer positiv bild om jag ser några avsnitt till.

  2. Det jag tänker när jag läser din kommentar, Emelie, är att de bråkande eleverna är ett stort bekymmer för de introverta eleverna. Att någon hanterar dem är till nytta för alla. Sedan tänker jag också att vi är olika bra på att hantera olika elever. Jag gör mer nytta med bråkstakar och stortrutade rättshaverister. Jag har kollegor som inte alls kan hantera sådant, men som har stort tålamod med de introverta. Ett sådant skyddsnät som Morrica beskriver tror jag skulle gagna alla elever. Vi har i programmet hela tiden fått se att man mycket avslappnat anger att elever har favoritlärare de anförtror sig åt. Med vårt system där alla ges en mentor kan det ibland finnas ordentlig felmatchning.

    Alla elever vill egentligen ha en trygg, avslappnad skolatmosfär där man kan tänka, lära, skapa och kommunicera. Det är ett stort skolmisslyckande när vi underlåter att förse våra elever med en sådan atmosfär.

    • Precis som du beskriver, Helena, tror jag en viktig nyckel ligger i samarbetet lärare emellan. Alla kan inte älska alla här i världen, som det står i visan, men med ett öppet samarbete lärare emellan ökar möjligheten föe eleverna, alla eleverna, att hitta de vuxna i skolan de kan känna förtroemde för.

    • Definitivt! Jag är mäkta stolt över att vi från och med i år faktiskt har en uttalad policy på skolan att kursdeltagare och elever har rätt att byta mentor om de så önskar. Det sker inte så ofta, men det sker.

Hur tänker du kring detta?

