Kämpar

Vi har kommit fram till del tre i Morricas serie om elevtyper. Del ett finns här, del två här.

I dag vill jag fästa er uppmärksamhet på kämparna. De förekommer i de flesta skolor, inte varje år men de allra flesta lärare kommer att möta tillräckligt många under sin karriär för att lära sig känna igen dem.

En kämpes främsta kännetecken är hur enträget h*n arbetar. Inte bara för sin egen skull, och inte bara genom att studera flitigt. Det gör kämpen, h*n är sällan den elev i klassen som allt ger sig sådär självklart för, ändå presterar h*n bra och jobbar hårt för att lära sig.

Men det är inte allt. Det är inte ens kämpens främsta kännetecken. Det är något helt annat:

Kämpen arbetar för andras skull också, h*n lägger energi och kraft på att stötta klasskamrater, på att hålla humöret uppe i klassen, på att se till att alla får den hjälp de behöver. Kämpen är ofta den som drar igång studiegrupper, den som slår larm när någon mår dåligt, den som stannar en halvtimme extra för att hjälpa någon sätta ljud till sin PowerPointpresentation.

Som lärare bör man försöka hålla i minnet att samtidigt som kämpen är en storslagen, generös människa som bidrar positivt till klassen och skolan är h*n också en elev, med behov av och rätt till stöd och stöttning som alla andra. Att tappa bort det är att lämna kämpen i sticket. H*n förtjänar bättre, inte sant?

.

Annonser

5 tankar om “Kämpar

    • Sannolikt för att den beskriver hur även den som befinner sig i vad som ser ut som ett helt hopplöst, utsatt läge faktiskt kan vara hjälte, om så bara för en dag?

  1. Intressant. Problemet i Sverige har väl ofta bottnat i att man vill få med alla så gott det går, parallellt med att man försöker få med de som har det svårast i klassrummet. Konsekvens har nog ofta blivit att ”kämparna” glöms bort, helt enkelt glöms det bort att även dessa individer måste utmanas. Egendomligt med tanke på att situationsanpassat ledarskap anses vara en del av läraruppdraget.

    • Kämparna kämpar ofta så hårt även de för att de svaga ska hänga med samtidigt som de ibland sätter sina egna behov under skäppan. Jag tror det är lätt hänt att man som lärare tar för givet att de kommer vara lika tydliga med sina egna behov som de är med att lyfta fram andras.

  2. Ping: Marsresenären « You're no different to me

Hur tänker du kring detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s