Pre-konferenshelg

Jag är rustad. Jag har visitkort, jag har biljetter, jag har hotellbokning och jag har namnskylt. På måndag tar jag nattåget upp till Stockholm och därifrån tåget vidare till Falun och konferensen Next Generation Learning, hashtag #ngl2012. Är det någon mer som ska dit? Träffas? Säga hej? Fika?

Jag är hon i svarta kläder, rött läppstift och lätt förvirrad uppsyn.

Annonser

6 thoughts on “Pre-konferenshelg

    • Miljön, kära du, miljön!

      Att åka tåg är ofta obekvämt, trångt, varmt, bökigt, långtråkigt och besvärligt. Man riskerar att komma alldeles för sent fram, om man ens kommer fram, det är verkligheten här i landet.

      Men det är det färdmedel som har minst miljöpåverkan, och jag vill väldigt gärna att mina barnbarnsbarn skall kunna andas luften de lever i.

      • Jag tycker om att vi både har samma känsla för miljön. Det är nobelt att du väljer tågresan framför flyg, speciellt med tanke på att du tycker att tågresan är tråkig m.m. Jag försökte köra miljöaspekten med Alexandra i somras när vi skulle på semester till Italien, Sicilien. Men hon köpte inte det, då hon vet att jag inte precis gillar att flyga. 🙂

        Jag längtar efter de framtida tåg som Zeitgeist rörelsen talar om. Enligt dem finns det redan tekniskt kunnande för att utveckla höghastighets tåg som kan uppnå en hastighet runt 6000 km/h, om jag kommer ihåg rätt. En sådan ljus framtid ser jag framemot 🙂

        • Tack. Jag har aldrig tänkt på det som nobelt, snarare som krass verklighet, men dina vänliga ord visar en annan sida av detta och jag uppskattar att du säger det.

          En sån ljus framtid kräver investeringar – järnvägarna är i uselt skick, och järnvägsnätet är smärtsamt underdimensionerat. De skulle behöva rustas upp, rivas upp och byggas om, byggas ut och underhållas. Men du har så rätt, det vore en investering som skulle betala sig många gånger om.

    • Tåg är bra, men de svenska järnvägarna, stationerna och tågen sköts pinsamt uselt. Det senaste jag hörde om saken är att Trafikverket uttrycker att flaskhalsarna i svenskt järnvägsnät inte går att bygga bort. Jag vet inte hur de tänker riktigt, men argumentet verkar vara ‘det är alldeles för besvärligt, lättare att låta det vara som det är’.

Hur tänker du kring detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s