TV vs sociala media

Mediavärlden blir allt mer interaktiv för var dag som går – tidningarnas elektroniska upplagor ger utrymme för kommentarer och diskussioner i direkt anslutning till de flesta artiklar, författare kommunicerar med sina läsare, artister med sina fans, det bloggas, twittras, facebookas, tumblas, pinterestas, delas och diskuteras som aldrig förr. En statisk hemsida utan interaktionsmöjligheter lockar få besökare, den hamnar snart bortlömd längst bak i sökmotorer och längst ner i RSS-feeder.

Det har talats om att TV-tittande kommer att avta i en sådan värld, man tänkte sig att vanan att bänka sig i TV-soffan och ta del av envägskommunikation vid ett klockslag beslutat av någon annan är något som hör hemma i en annan tid och en annan vardag, i den nya digitala eran kan man välja när man vill titta och det kommer alla att göra.

Men TV-sofforna står kvar i hemmen, och människor väljer att inrätta sin vardag så att de kan se program när de sänds, och än en gång handlar det om synkron interaktion – man har med sin dator, telefon eller surfplatta i soffan och medan man tittar twittrar, facebookar och chattar man med andra som ser samma program, i andra soffor, på andra TV-apparater eller datorskärmar, men samtidigt och tillsammans.

Jag reflekterar över denna utveckling när jag läser Magnus Blixts reflektion kring programmet som i svensk TV gavs det lätt provokativa namnet Den Övervakade Skolan. Det har varit, och är fortfarande, knäpp tyst om programmet i traditionella media, i tidningar och övriga TV-program, men varje söndagkväll har vi varit ett gäng som träffats på Twitter och sett programmet tillsammans. Alla har inte varit positiva till allt vi sett, en och annan har på klassiskt svenskt skoldebattsmanér avfärdat Passmores Academy som en skola med ‘fokus på regler och ordning som struntar i elevernas lust att lära’, utan att kunna se att det ena faktiskt inte utesluter det andra. Blixt beskriver det bra:

Jag tycker verkligen det är härligt att se hur lärarna vi får följa verkligen kombinerar en tydlighet med ett stort hjärta. De uttrycker sig ofta på ett sätt jag skulle vilja, så mycket mera rakt, så mycket mera tydligt. Samtidigt som de är tydliga med att de inte accepterar vissa beteenden så visar de verkligen att de älskar och respekterar ungarna.

Tack vare Twitter vet jag, och andra med mig, att jag inte är ensam att se den värme och den omtanke som finns i den tydliga och strikt hållna strukturen vi får se i programmet. Jag hade inte heller vetat att skolan valt att ha gemensamma skoltoaletter, inte bara för pojkar och flickor utan för elever och lärare. Inte heller hade jag förstått att de skoluniformer alla elever bär i många fall bekostas av skolan, och att syftet med detta är att alla faktiskt skall ha råd att gå i just denna skola om de så önskar, trots att var tredje familj lever på socialbidrag. Jag vet också, tack vare samtalen på sociala media, att jag inte är ensam om att uppleva skolans fokus på undervisning och elevernas kunskapsutveckling.

Jag gläds, trots att jag är urdålig på att titta på TV, åt denna utveckling. Det enkelriktade mediet blir en interaktiv, gemensam, synkron aktivitet. Det är en lovande utveckling, är det inte?

7 thoughts on “TV vs sociala media

  1. Personligen använder vi oss av en inspelningsbar TV-box, vilket medför att vi spelar in de program vi vill och sedan spolar förbi all reklam. Och snart lär det säkert komma ett liknande system som Spotify, men för film och serier istället. Finns redan i USA och en del andra länder. Det ser jag fram emot.

    Ju mer du talar om denna Passmores Academy ju mer ångrar jag mig att jag ännu inte hunnit se den. De är snabba att ta bort avsnitten på SVT. ”‘fokus på regler och ordning som struntar i elevernas lust att lära’”, precis som du säger, det ena utesluter ju inte det andra? Hur ska man ha möjlighet att lära ut kunskap om det inte finns lugn och ro i klassrummet. I min erfarenhet är just det som är problemet, att många lärare förlorar strukturen i sina klassrum.

    • Det finns olika sätt att se på tv, tror jag – ett som fokuserar på programmet som sådant, upplevelsen det ger etc. Och så ett där en betydande del av upplevelsen och poängen med tittandet är delandet, att se det tillsammans och ta del av andras intryck av det man ser – när man ser det. För mig är kombinationen av ett tv-program och ett synkront samtal om det man ser värdefullt, och både fördjupar och vidgar upplevelsen. Jag får andra perspektiv på det vi ser tillsammans, och andras reflektioner sätter igång mina tankar.

      Du bör definitivt se det. Det skiljer sig från de svenska skolprogram vi sett på många avgörande punkter. En av de viktigaste är hur man på Passmores Academy arbetar som ett team kring eleverna och elevernas lärande. Ingen lärare står ensam, ingen elev står ensam. Det finns ett nätverk, en ständigt närvarande omtanke och fokus på att göra lärandet möjligt.

    • Tack själv, det var givande att se det tillsammans. Kringkunskapen tycker jag ger mig möjlighet att förstå detaljer och aspekter jag kanske inte skulle reflekterat över annars – som hur Mr. Drew ”trollar fram” de skoluniformspersedlar som fattas för eleven som blivit tvungen att lämna hemmet i en hast, så att eleven slipper sticka ut.

  2. Tack för påminnelsen om hur den sociala världen kan komplettera TV-tittandet på ett sätt som nu känns så självklart men för två år sedan var en utopi (för undertecknad som något sent kom in i Twittervärlden).

    När det gäller skoluniform så har jag i samtal med goda vänner boendes i London förstått att vanliga skoluniformer (kommunala skolan) alltid är billigare än vilket märkesplagg som helst, vilket inte är så underligt då efterfrågan är både stor och garanterad (dessutom över viss tid, modet ändras oftare). http://pedagogstockholmblogg.se/mblixt/2011/03/22/skoluniform/

    • Skoluniformer är en fråga jag egentligen aldrig reflekterat över på allvar, men jag slås av hur många av de som är negativa har mycket liten egen erfarenhet av området, och hur många av de som har erfarenhet som är positiva.

  3. Ping: Lärare och sociala medier « Välkommen till verkligheten

Hur tänker du kring detta?

