#skolchatt om utmaningen högpresterande elever

Det är torsdag, och torsdag innebär, som de flesta torsdagar, att vi träffas på Twitter klockan 20.00 för en timmes #skolchatt. I kväll pratar vi om de elever vi möter i nästan varje klassrum, de som ibland kallas starka, högpresterande, ambitiösa eller rent av duktiga. De som förstår direkt och sedan sitter mer eller mindre artigt om än ibland smått uttråkade och väntar in resten av klassen.

Hur kan man som lärare arbeta för att även dessa elever skall få utvecklas efter sina behov och förutsättningar? Att ge dem extrauppgifter att sysselsätta sig med räcker inte i längden, även begåvade elever behöver få utvecklas tillsammans med andra. Kan vi som enskilda lärare möta även dessa elevers behov?

Jag tror nyckeln kan vara samarbete – mellan lärare, mellan ämnen, mellan klasser, mellan skolor, ja rent av mellan huvudmän – och ser fram mot att ta del av andras tankar kring de högpresterande men ibland understimulerade elevernas lärandesituation.

Annonser

Hur tänker du kring detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s