Att lära sig sin läxa

Det är en konst att gå i skolan, det har vi pratat om då och då. Egentligen är det flera olika konster som måste behärskas och kombineras: Det är en konst att sitta i ett klassrum och fokusera, trots att där sitter en hel skock andra människor som ibland låter eller ser ut eller på annat sätt beter sig intressant eller irriterande eller störande. Det kräver övning, hur mycket övning är olika för olika personer, olika för olika klassrum och olika för olika skolformer. Det är en konst att ställa om sig från ett ämne till ett annat, från ett slags tänkande till ett annat på den stund en rast ger.

Och det är en konst att studera på egen hand, hemma eller någon annanstans där ännu mer saker än i klassrummet distraherar, lockar, distraherar och stör. En konst man behöver öva sig i, många många gånger under lång lång tid för att bli duktig i. Man behöver öva med långa läxor och korta läxor, läxor man gör själv och läxor man gör tillsammans med andra, och ju längre man kommer i lärandet, ju viktigare blir det att man faktiskt kan, inte bara ämnet och momentet utan faktiskt just att göra läxor.

Vi diskuterade läxor i #skolchatt häromtorsdagen, ett givande samtal som fick en intressant fortsättning i P1s program Nordengren där Helena von Schantz, Daniel Barker och ytterligare gäster diskuterar läxornas betydelse, och en av de klokaste kommentarerna i programmet kommer mot slutet (men lyssna på det hela för att höra resonemanget som leder fram till den). Helena svarar på frågan om det finns en risk att läxorna ökar skillnaden mellan elever från miljöer med studietradition och elever från miljöer utan studietradition:

Ett sätt att göra [skillnaderna] mindre det är att läraren tar ansvar för läxorna, och läraren tar ansvar när läxorna inte blir gjorda, och jobbar med eleven. För det handlar ju om vad eleven själv har för mål.

Annonser

5 thoughts on “Att lära sig sin läxa

  1. Ping: Debatten om skolan « Fredriks blogg

  2. Visst är det en konst att gå i skolan, Morrica. Vi är så himla olika. Någon vill helst göra allt i grupp, en annan hatar grupparbete. Vissa tappar koncentrationen om en penna faller, eller en bildörr smäller på parkeringen. Andra blir stressade av tystnad. Somliga är som Churchill och gillar att lära sig, men inte att bli undervisade. En stor del av konsten handlar om att lära känna sig själv. Både sina styrkor och sina begränsningar.

    • Det blir lite fattigt när den här aspekten, som jag ändå är övertygad om att de flesta lärare både har koll på och jobbar med varje dag, sopas in i hörnet i skoldebatten. Tar man den för given, eller tycker man den är oviktig?

  3. Lite belastat att bara tala om läxor som är ett belastat ord. Alla som någonsin jobbat med lärande vet att det krävs hårt arbete. Detta betyder att nästan alla måste ägna tid åt att läsa på, arbeta vidare jobba på egen hand. Jag tror att ordet läxor skymmer det egentliga ärendet dvs att det alltid krävs
    Arbete för att lära sig. Termen läxor har fått överlagringar av vilka villkor människor lever och därför blivit ett laddat ord.

    • Visst kan man ägna massor med tid och energi åt att hitta på nya ord och begrepp för saker och ting, om man vill, men till vems gagn? Begreppet ”läxa” är, precis som t ex begreppet ”betyg” oerhört laddat för många i dagens föräldrageneration, men för barn som börjar skolan är det både spännande och en symbol för att de ses som tillräckligt mogna för att börja kunna anförtros ansvaret för sitt eget lärande. Oavsett om man väljer att kalla det ”hemarbete” eller ”förberedelser för morgondagens lektioner” eller ”restuppgifter” eller ”eget arbete” så förblir uppgiften och arbetsbördan densamma, och jag skulle inte bli det minsta förvånad om eleverna själva fortsätter använda begreppet ”läxor” eftersom det är ett både etablerat och tydligt begrepp i sammanhanget.

Hur tänker du kring detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s