Om det här med glädjebetyg

Den främsta källan till information om elevernas förkunskaper, behov och ambitioner som skolan får är betygen. När vi planerar vår verksamhet, sätter ihop klasser, förbereder kurser och dimensionerar extraresurser utgår vi alltså ifrån att vi kan lita på våra kollegors omdömen och att eleverna är någorlunda rustade för de program som de har valt. Man behöver dock inte arbeta särskilt länge som gymnasielärare för att inse att kraven för olika betygsnivåer varierar kraftigt mellan olika skolor och lärare, liksom de insatser och metoder som används för att hjälpa elever med behov av extra stöd.

Magistern skriver om det här med betyg, och glädjebetyg. Han förklarar hur det som ibland kallats ”snälle-G”, ett Godkänt till en elev som kanske inte riktigt uppnått alla målen av en eller annan orsak, men som läraren ändå vill uppmuntra, kan ge allt annat än snälla konsekvenser:

Jag betvivlar alls inte att grundskolan är full av eldsjälar som verkligen kämpar med elevernas och som anstränger sig för att sätta rättvisa betyg. Men om man är mer mån om att vara snäll och undvika konflikter och extra arbete så är det lätt att skicka problemen vidare till nästa nivå istället för att lösa dem – trots att detta urholkar betygens värde.

De fyra punkter Magistern tar upp i sitt inlägg visar hur det välmenande ”snälle-betyget” på nästa nivå både ställer till det för mottagande skola och rent av kan komma att bli ett slag i ansiktet på eleven. Kanske är det något vi alla behöver tänka över?

14 thoughts on “Om det här med glädjebetyg

  1. Morrica, jag tycker inte om när för höga betyg kallas snällbetyg. Det är inget snällt med att missbruka sin yrkesroll. Jag tror att de flesta lärare vet att det inte är snällt mot eleven att sätta för höga betyg. Det är snarare egennyttan som styr. Sätter man betyg elever, föräldrar och skolledning är nöjda med slipper man konflikter, massor av extra-arbete och misstänkliggöranden och övertalningsförsök. Dessutom får man kanske litet mer i lönekuvertet..

    • Helena, en av mina kolleger har en artikel som du skrev för ett par år sedan hängandes ovanför sitt skrivbord. Jag noterade den här om dagen: ”Klart att vi lärare sätter för höga betyg” (någonting sådant).

      • Intressant, Henrik, ungefär vad står det i artikeln, minns du det?

        (du hamnade av någon anledning plötsligt i min spamkorg. WordPress tycks gå in för det här med första april för fulla spjäll och uppför sig allmänt illa i dag, jag hoppas det är övergående!)

    • Jag tycker inte heller om det, därav de ironiska citationstecknen. Det här är ett stort bekymmer, inte nog med att många går vidare utan att ha de kunskaper de tror sig ha, det kostar många gånger stora pengar i form av studelån etc att faktiskt läsa in dessa betyg. Och oavsett hur stort problemet är så räcker det att ett fåtal lärare sätter ett orättfärdigt godkänt för att misstänkliggöra hela lärarkåren och hela betygssystemet.

  2. Inlägget får mig att tänka tillbaka i tiden till en vår då jag hade hetsiga diskussioner med lärare som menade att de ville ge G i betyg till sent anlända elever, ”de hade ju kämpat så hårt”.

    Ett av våra dilemman i skolan, relationen lärare elev är en stark framångsfaktor somstäler tuffa krav på proffessionen? Min erfarenhet är att detta är ett större dilemma än läare som betygsätter på felaktigt sätt för högre lön.

    • Det ligger mycket i det du säger! Jag tror den känslomässiga aspekten, den goda intentionen, önskan att belöna ofta väger tungt när ett orättfärdigt betyg sätts.

  3. Ping: Everybody hurts « You're no different to me

  4. Roligt att höra att min ironiska betygsbetraktelse hänger på din skola, Henrik. Roligt också att du lade in länken, Morrica. 🙂
    Vi har en rad systemfel i skolan. De starka incitamenten att sätta fel betyg är ett av de värsta.

Hur tänker du kring detta?

