Tanten vs kärringarna

Ja, jag beskriver mig då och då som en liten tant. Det beror på att jag i mångt och mycket är just det – jag är inte speciellt lång, jag har grått hår, jag har bekväma skor, jag är tankspridd och förvirrad och jag har ofta mintkarameller i handväskan. Som är mer praktisk än snygg, dessutom.

Absolut. Jag är en tant.

Jag är en tant som jobbar som lärare. Det finns fler lärare än jag som är tanter, men långt ifrån alla.

Det räcker som preludium:

Den förminskande, ärekränkande drapa Eva Franchell levererar i dagens Aftonblad gör mer för att sänka lärarkårens status och respekt i samhället än någon manlig makthavare någonsin kunnat åstadkomma hur han än försökt. Franchell buntar ogenerat ihop lärarkåren till en skock menlösa, färglösa, hjälplösa kärringar som tiger och tar emot.

Franchells unkna kvinnosyn slår hårdare mot bilden av läraren som svag, obetydlig lågstatusvarelse eftersom hon, som medelålders kvinna,  slår ‘inifrån’. Hon framstår, som en i gruppen medelålders kvinnor, som auktoritet på området ‘kärringar’. När hon skriver

Ansvaret för bilden av den äldre kvinnan vilar inte bara på Jan Björklund. Andra partier hakar på och kanske är det typiskt att två medelålders kvinnliga partiledare nu ersatts av en äldre man och en ung tjej. Ungefär som det brukar se ut i TV4 där en äldre manlig programledare gärna kompletteras med en yngre kvinna. Ett kuttersmycke.

degraderar hon inte bara hela lärarkåren utan lika geschwint den kvinnliga journalistkåren och kvinnliga politiker från kapabla till en del av dekoren.

Jag är tant, och som tant äger jag vissa friheter. En av dessa är friheten att ta lika mycket plats som andra. Franchells försök att beskära den friheten är beklagansvärt, och att se hennes text lyftas fram som någon slags apell är bara pinsamt.

4 thoughts on “Tanten vs kärringarna

  1. Det är så spännande med dig. Återigen läser jag en text och tolkar den på ett annat sätt. För en gångs skull är du argare än jag. Jag tycker att Björklund är respektlös mot lärarkårenmånga gånger och handlar det om att det är kvinnor, eller tanter som gör jobbet där är det ännu värre. Även tanter och kärringar förtjänar respekt. Vilket även gäller män och unga programledare.

    • Det är inte Björklunds grad av respekt som är bekymmersam här. Det är Franchells.

      Problemet är att Franchell, medan hon viftar lite distraherande med Björklund med ena handen (väl vetande att det är ett bete de flesta lärare hugger på) använder hon den andra till att fingerfärdigt reducera kvinnor till hjälplösa offer för media, samhället, strukturen bla bla bla.

      Ocharmigt.

  2. Franchell vill göra tigandet om läraryrkets villkor till politisk dygd. Då luras
    dumma kvinnor in i yrket och politikerna har fixat problemet., tror Franchell.
    Detta är dålig kvinnosyn. Bra att det finns kvinnor som reagerar.

Hur tänker du kring detta?

