Vaf?

Fram till alldeles nyss var begreppet Vaf för mig en mer politiskt korrekt eufemism för interjektionen Va fan?!? och inget mer än så, men språk är, som vi väl vet vid det här laget, precis som universum och världen ständigt i rörelse och förändring.

Vaf är ett förslag från Moderatkvinnorna som, om jag förstår saken rätt, går ut på att man skall ha rätt att ta ett antal dagar ledigt per år, med ersättning mer eller mindre motsvarande vab, för ‘vård av förälder‘.

Jag är skeptiskt.

10 thoughts on “Vaf?

  1. ”4-5 dagar är ju ingenting” är min första tanke… och jag skulle nog hellre se att de där pengarna som ett förslag/genomförande kostar går till äldreomsorgen istället.

    Blir min mamma sjuk så ger jag med kärlek ”bort” semesterdagar för att hjälpa henne…och önskar att det finns omsorg som är värt något om hon behöver mer/längre vård.

    Mycket skeptisk.

    • Det finns, och kommer alltid finnas, människor som inte har barn eller andra anhöriga som har möjlighet att ställa upp, oavsett ekonomiska incitament. Precis som du säger, samhällets ansvar är att se till att vi, tillsammans, erbjuder alla en möjlighet att få den hjälp de behöver.

      • Jag instämmer med dig. Det känns inte som att förslaget är förankrat i vår tid, när människor på ett helt annat sätt flyttar från sin hemort-det är inte längre något unikt att ha mamma i Ystad, pappa i Haparanda och barnen i Australien. De pengarna kan brukas till att bygga ut äldreomsorgen. De dagar då man följer med sin anhöriga till t.ex. läkare kan arbetsgivare säkert ordna inom nuvarande system.

  2. Jag hörde om det där, att man t.ex skulle kunna få följa med sina föräldrar till en demensutredning, och det är ju en typisk situation där en anhörig kan vara till större hjälp än äldreomsorgen. Jag kan hålla med om att det borde vara lågprioriterat och jag blir lite misstänksam, men det kan faktiskt vara en bra idé.

    • Jag instämmer i din misstänksamhet – det ligger en hund begraven här. Jag får en känsla av att det här är ett brofäste, en första positionering i något som kommer att bli mycket större innan det är färdigt.

  3. Reagerade också när jag hörde detta häromdagen. Min mamma arbetar heltid men har slitit sig halvt fördärvad med att försöka ta hand om min mormor som har varit deprimerad, ensam och dålig. Nu, äntligen, har mormor fått plats inom äldreomsorgen. Hon är som en ny människa. Där har hon fått rätt vård och ett socialt umgänge. När min mamma träffar henne nu känns det inte som ett arbete utan som ett besök man vill göra för att träffas och umgås. Bättre att satsa pengarna på att bygga ut äldreomsorgen. Det här kan nog tyvärr bli en kvinnofälla för alla ”duktiga” döttrar…

  4. Bra rubrik, Morrica. Very catchy. Men inte så säljande och det borde någon upplysa moderatkvinnorna om.
    När det gäller förslaget behöver jag veta mer för att tycka. Rätt till ledigt i sådana lägen är kanske sådant vissa både behöver och efterfrågar. Jag är skeptisk till politiker som ska hitta fel och lösa dem. Bättre då att låta folk tala om vilka problem de upplever och själva föreslå lösningar.

Hur tänker du kring detta?

