Provar en ny modell

Jag har redan bestämt mig för vilka böcker som kommer att användas i mitt klassrum i höst. Det är en ny approach, vanligen brukar första delen av sommaren gå åt till beslutsprocessen men av olika anledningar forcerades beslutet fram i år.

Det innebär, för min del, att mitt arbete under sommaren kommer se lite annorlunda ut. Momentet när jag läser igenom en hög böcker för att se vilka som känns mest lämpade försvinner, och jag går direkt på att börja förbereda de aktuella böckerna. Det kan leda till att jag jobbar mindre i sommar än jag gjort andra år. Det kan hända att det inte blir någon skillnad alls.

Men det är intressant att prova nya sätt att närma sig saker och ting. Det gäller läsår lika väl som andra naturfenomen.

 

8 thoughts on “Provar en ny modell

  1. Möjligheten finns ju alltid att det blir bättre såhär, oavsett skillnad i arbetsbörda, och då har man utan att försöka fått ett nytt sätt att arbeta.

    • Den gör ju det. Jag har jobbat på samma sätt i många år, det är så lätt att man fastnar i samma hjulspår så om inte annat är det nyttigt att tvingas prova något nytt.

      • ”No life can escape being blown about
        By the winds of change and chance
        And though you never know all the steps
        You must learn to join the dance”

        Några rader från ”Through heaven’s eyes” en låt som jag ofta hämtar inspirationoch visdom från.

  2. Spännande. Jag hade åtminstone bestämt mig för en skönlitterär bok att använda i Eng 05-kursen, i alla fall. Och så byter jag jobb… Ska i stort sett enbart arbeta med 1-1-undervisning… Och måste nog tänka om helt och hållet. Inte minst vdg nivåer på böckerna – jag kommer att ha elever i spannet Eng04-07…

  3. Ja, jag ska arbeta på en skola på ett ungdomshem… Klassundervisning i stort sett obefintlig…

    Jag blir så himla nyfiken… Vilka böcker har du valt? Eller är det en hemlis? 😉

Hur tänker du kring detta?

