Lärartycket

Det är dags för Morrica att lärartycka, och jag väljer att fokusera på en av de aspekter som ligger mig nära, och som jag ser som fullständigt oundgänglig i allt arbete i skolan:

mötet

Varje dag sker det, mötet mellan lärare och elev, mellan lärare och elever, mellan elev och elev. Det sker i många former, i många sammanhang, men alla handlar det om samma sak: någon ser någon annan, och visar detta.

Så enkelt är det, just så enkelt. Någon ser någon annan, och visar detta. Någon går över skolgården i den grå gryningen, ser någon annan sitta ensam och vänta på att det ska bli dags att gå in. Ett enkelt ‘hej’ förvandlar det hela till ett möte.

Någon sitter i ett klassrum, stökar och bökar, pratar och trasslar och lever om i största allmänhet, men stillnar plötsligt om så bara för ett ögonblick. Lärarens blick möter den som för ett ögonblick är stilla, en liten nick och mötet äger rum.

Någon dröjer sig kvar i klassrummet, packar in i väska oändligen långsamt, drar ut på det medan läraren, som sedan länge packat ihop sina papper, står på språng till nästa lektion. Läraren kommenterar i förbifarten, när de båda lämnar rummet tillsammans, att de sista tio minuterna av lunchrasten gör h*n inget speciellt, och mötet äger rum.

Läraren kommer med famnen full av papper, böcker, CD-spelare, extra pennor till elever… och kollegan väntar ett par ögonblick, håller upp dörren. Läraren vänder på huvudet, möter kollegans blick, ler lite, säger ett enkelt ‘tack’ och de fortsätter, båda två, åt varsitt håll.

Det sker kommunikation i det mötet, livsviktig kommunikation som öppnar dörrar och möjligheter till lärande. Det lilla ‘hej’ som inte ens kostar en halv sekund, ens om det levereras komplett med leende, bekräftar för den som hälsas på att denne är synlig, precis lika synlig som alla runt omkring även om det inte alltid känns så. Den lilla nicken i klassrummet berättar att läraren faktisk sett och noterat det ögonblick när eleven gjorde rätt, och bra, och var duktig, att det går att bli sedd på andra sätt än stök och bök. Orden om de lediga minuterna på lunchrasten berättar för eleven att även om jag inte har tid just nu så är du viktig, och jag berättar för dig när jag kommer ha tid för att du skall veta att du är välkommen. Om du vill. Lärarens ‘tack’ till kollegan berättar att jag noterade att du faktiskt gjorde dig omaket att stanna och hålla upp dörren, trots att jag vet att du också har bråttom.

Det talas mycket om tidsbrist i svenska skolor, om hur lärare upplever sig springa från kaos till kaos, inte hinner, aldrig hinner, alltför mycket annat lägger sig i vägen. Och jag vill absolut inte förminska någons upplevelse. Jag vill bara påminna, i all enkelhet, om att dessa möten, de som sker i förbifarten, de som inte tar någon tid alls, de som är så lätta att faktiskt springa förbi när vi börjar bli stressade och tunnelseendet slår till.

De gör all skillnad, dessa möten.

Annonser

4 thoughts on “Lärartycket

  1. Detta beteende märkte jag av på skolan jag arbetade på nu under våren. Lärare som knappt titta på en när man passerade dem i korridorerna. Oundvikligt leder det till, för de flesta, att man själv ignorerar dem.

    • Det kan finnas alla möjliga orsaker till att en människa inte hälsar – kanske är h*n blyg, upptagen, har tandvärk, är en disträ person helt inne i sina tankar, en stressad stackare med tunnelseende… Vi vet så lite om andra människors liv och situation, men det vi vet, det är att det kostar oss absolut ingenting att själva bjuda på ett ögonblicksmöte. Ett vänligt hej eller god morgon, stanna till en sekund och hålla upp dörren, ett snabbt leende kan göra all skillnad för människa – det kan skapa ett litet litet fönster som släpper in lite ljus i den svarta tunnel den stressade springer i, det kan ge den blyge en liten liten dos självkänsla, till och med förankra den disträe lite i den vanliga verkligheten.

Hur tänker du kring detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s