Två hjärnhalvor – kaos!

Detta är ett mer privat inlägg än jag brukar skriva, så vill ni att vi håller relationen på ett annat plan, sluta läsa nu. Intimare än så här blir det inte, ni bjuds ända in i det kaosmörker som är min hjärna!

Min tredje hjärnhalva, den som innehåller mitt arbetsminne, min absolut oundgängliga Blackberry, dog i går. Plötsligt, oväntat, slutade den fungera.

Snälla söta rara. För min skull, och för er skull: Skriv inte klämkäckt och tala om för mig att det är bra för mig att vara utan telefonen, att inte ständigt vara uppkopplad, att det ger mig chansen att bla bla bla.

Ty resultatet är kaos! Plötsligt påminns jag om hur stort mitt handikapp faktiskt är, och hur stressad jag blir när jag inte längre kan slappna av i trygg vetskap om att vibrationen i bröstfickan kommer tala om för mig det ni andra har i huvudet. Kanske är det så att bara den som själv lever utan fungerande arbetsminne som kan förstå hur akut situationen är – jag vet inte längre vem jag ska träffa när eller var, om jag lovat något, om någon fyller år, jag glömmer vad jag ska handla, vart jag är på väg när jag sitter på bussen och vet inte var jag ska kliva av, eller varför.

Efterträdaren är på väg, men till dess ber jag om ursäkt för att jag glömde att vi skulle träffas, att du fyllde år, att jag lovat ringa dig, att skicka dig vad det nu var jag skulle skicka dig, vad vi pratade om nyss. Just nu har jag bara två hjärnhalvor, det är minst en för lite.

9 thoughts on “Två hjärnhalvor – kaos!

  1. Jämför t.ex:

    Men jag tror det kan vara bra för dig att vara utan rullstol ett tag, ibland tänker jag att du glömt bort hur man hasar på stjärten.

    eller:

    Men tror du inte att du skulle bli bättre på att läsa på läppar om du inte hade hörapparaten?

  2. Sött av dig att beskriva din mobil som den tredje hjärnhalvan. 🙂

    Nej, jag tänker inte skriva något käckt, men jag undrar om hade gjort en backup på det du hade på mobilen?

    • Sött? Tja, så kan man kanske också se det…

      Det är en Blackberry, synk och backup sköts, om man så önskar, automatiskt. Och har man ADHD (och det har man) så önskar man det.

  3. Har man ett kaos-sinne är det klart att det blir jobbigt när den lille vännen som gav dig struktur försvinner. Jag hade blivit tossig i din situation. Jag tycker att det är fantastiskt att en sådan egentligen banal sak som en blackberry kan göra att kaos- och ordningssinnen kan fungera och verka ihop. Så jag skickar en förhoppning att hjärnhalva 3.1 kommer snart.

  4. Ping: Half a brain « You're no different to me

Hur tänker du kring detta?

