IKT-pedagogik

Begreppt slarvas runt med en del i svensk skoldebatt. Ibland syftar det lite lättvindligt sådär på att man använder mobiltelefoner eller datorer i stället för saker och ting man tidigare använder papper och penna, eller böcker, tidningar eller andra analoga artefakter till. Andra gånger på att fokus ligger just på att en speciell slags enhet eller en given plattform skall användas till, ja, i princip allt, ofta med en entusiasm som gränsar till det nyförälskade stadiet.

På samma gång pustar och stönar man gärna lite över hur splittrande det är för eleverna, det här med alla dessa elektroniska manicker med sina digitala världar, hur svårt det är att fokusera på klassrumsarbetet när det plingar in sms på telefonen, chatten rullar vidare och facebook lockar bara ett klick bort.

Så när jag härförleden fick frågan om hur jag ser på begreppet IKT-pedagogik började det här inlägget gro i min hjärnas mörka vrår, och förlöstes så småningom av diskussionen kring inlägget om förra veckans #skolchatt.

Ett par aspekter som bekymrar mig mer än andra i detta har med perspektiv att göra.

Dels perspektivet vem som egentligen disponerar vad. Jag får nämligen ibland ett intryck av att även om det är elevens telefon, eller elevens Facebook-konto, eller elevens dator, så finns en uppfattning att enheten till viss usträckning står till lärarens disposition. Och det känns lite skumt.

Jo, det kan ha att göra med mitt eget lätt symbiotiska förhållande till min telefon, det är jag medveten om, men för mig känns tanken på att jag som lärare ens i någon utsträckning skulle förvänta mig att ha rätt att disponera mina elevers telefoner, eller datorer, vare sig det gäller att samla in dem i en trevlig korg tills lektionen är över eller begära att de använder ett speciellt slags märke eller modell som att jag tar ett steg för långt in i den privata sfären.

Den andra aspekten handlar om hur vi ser på elevers hanterande av informations och kommunkationsteknik. Det finns ibland en skrämmande hjälplös ton i debatten, man talar om plingande sms-signaler och lockelsen från Facebook och spel och allt vad det är som vore det naturfenomen som inte går att göra något åt, och man konstaterar krasst att elevernas fokus splittras och de ibland stressas av tempot, och detta bekymrar mig.

Med telefoner och datorer och andra enheter så har vi plötsligt möjlighet att ha direktkontakt med varandra, nästan var och när vi än befinner oss, vi är onekligen direktuppkopplade till nyhetsmedia, sociala media och nöjesutbudet vid våra fingertoppar är enormt. Och det är bara början. Det är en annorlunda värld än den vi växte upp i, de flesta av oss, men människorna i den är sig rätt lika. Ungdomar i dag skiljer sig inte från hur vi var när vi var unga. De har lika stort behov av att umgås, att mötas, att prata, att kommunicera och socialisera som vi hade. Och de har lika stort behov av vägledning, guidning och handledning i hur man balanserar de olika delarna av verkligheten mot varandra på ett rimligt sätt som vi hade.

Därför bekymrar det mig att höra hur tonen ibland närmar sig moraliserande när man talar om ungdomars användande av mobiler och datorer i klassrummet. IKT kommer vara en del av deras vardag även som vuxna, och det tycks mig rimligt att man i skolan får lära sig balansera även denna delen av verkligheten. Borde inte det innebära att de vuxna i skolan tar sig an även denna biten? Inte genom förbud och begräsningar, men genom exempel, genom vägledning och övning.

Jag vet inte, jag tror jag virrat till hela mitt resonemang. Vad säger ni?

Annonser

11 thoughts on “IKT-pedagogik

    • Jag vet inte hur jag tänkte riktigt, men man kan ju alltid prova? Jag menar, det häringa internetet och saker och ting, det har ju liksom varit rätt allmänt tillgängligt i femton år och mer, så så himla nytt är det ju inte?

  1. Angående andra saker som lockar-det har väl funnits lockelser sedan skolans barndom? Jag har många minnen av att göra helt orelaterade saker (föga nyttiga men roliga) under obevakade grupparbeten.

  2. Ping: IKT-pedagogik | Digital kompetens | Scoop.it

  3. Ping: IKT-pedagogik | Digitala verktyg för lärandet. | Scoop.it

  4. Ping: IKT-pedagogik | e-Didaktik | Scoop.it

  5. Ping: IKT-Pedagogik i #skolan « Fredriks blogg

  6. Här finns många tankar att reda i. IKT kan verkligen bidra, men också splittra. Precis som så mycket annat. Det är ju inte självklart så att eleverna ”är med” bara för att de inte sitter och pillar med något annat. Själv utvecklade jag under skoltiden expertis i att se lagom intresserad ut, samtidigt som jag satt och dagdrömde mig bort. Nu med mobilen och datorn kan jag också se jätteaktiv ut under ett möte, samtidigt som jag sitter och egentligen gör något helt annat. Ibland tillför det mötet en del, parallella möten och diskussioner på ex Twitter kan verkligen ge nya dimensioner. Ibland gör det bara att jag inte är så närvarande som jag kanske borde. Men det kanske egentligen säger mer om en del möten än om mig… Ibland när det varit alltför infantila dragningar i aulan har det ju känts bra mycket mer meningsfullt att göra annat på nätet – och den parallellen borde även kunna dras in i klassrummet: för mig handlar det om att få undervisningen så pass intressant och givande att eleven själv väljer att vara delaktig. Med eller utan IKT.

    • Så är det ju, och man ska inte underskatta betydelsen av vare sig dagdrömmande, doodlande eller slö-tetrisande i lämpliga doser heller. Det är en av de saker elever måste få lov att öva sig på och lära sig hantera i skolan – att hitta en fungerande balans mellan fokuserat arbete och dagdrömmande, reflekterande, avslappnande… Även hjärnor behöver vila.

  7. Ping: IKT-pedagogik | Pedagogik, IKT & skolutveckling | Scoop.it

Hur tänker du kring detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s