Matematiska samband

Jag säger absolut inte att det är så, men jag säger att vi bör reflektera över huruvida det faktum att oproportionerligt många unga människor tror att de har problem med sitt matematiska tänkande, trots att de i själva verket har ett väl utvecklat sådant och bara har brister i själva baskunskaperna, möjligen kan ha sin grund i något annat än de unga människorna per se?

De är så många, och det tycks mig helt orimligt att inte åtminstone fundera över vilken betydelse själva den undervisning de utsatts för från späda år har i sammanhanget. Jag har inte forskat på saken, så jag kan ta helt fel, men mig tycks det rimligare att anta att undervisningen gör större skillnad än t ex kön eller postnummer.

.

16 thoughts on “Matematiska samband

  1. Antyder du att skolan skulle vara en del av problemet – inte lösningen? De tanken har även snuddat vid mitt huvud.

    Vågar vi pröva samma tes på språksvårigheter?

    • Det tycker jag, den tycks även värd att pröva för läs-och-skrivsvårigheter, koncentrationssvårigheter och… tja, de flesta svårigheter som tycks drabba oproportionerligt många elever orimligt hårt. NB: att pröva tanken lägger ingen skuld, kränker inte någon, det är bara en tankelek.

    • Behöver vi inte ett särskilt ord för de här skolrelaterade svårigheterna? Något som markerar avstånd från de andra individfokuserade diagnoserna.

        • Börja om? Hur menar du? Jag skriver om möjligheten att elevers bristande baskunskaper kan ha sina rötter i brister i undervisningen, att orsaken kan ligga i skolans och lärarnas sätt att arbeta. Det är inte otänkbart att där behövs en omstart, men jag får en aning om att du kanske syftar på något annat?

        • Nej, de här frågorna är så svåra och infekterade. Det var nog bara ett dumt infall att vi skulle kunna låsa upp en del positioner genom ett nytt ord. Vi behöver nog tugga vidare på definitioner av diagnoser – inga snabba lösningar i sikte.

        • Men hur kommer diagnoser alls in i sammanhanget? Jag förstår inte hur du ser det? Solen skiner, min hjärna är trög, var snäll och förklara?

        • De här matematiska svårigheterna har ju idag fått ett fint namn (dyskalkyli) som är lika diffust och svårdefinierbart som dyslexi. Om vi då medvetet väljer att bortse från den individuellt medicinska aspekten på svårigheterna (sjukdomsperspektivet) och istället fokuserar på funktion och kontext ser vi antagligen andra saker. Vi riskerar att förenkla – men idag tror jag att många väljer att bortse från skolan som problemskapare. Vi har inte ens ett ord för det.

        • Men vänta nu lite! Det är inte och bör heller inte vara skolans uppgift att varken ställa eller konstruera diagnoser. Det är en stor och viktig skillnad på att skolan erbjuder särskilt stöd och hjälp till den som fått en diagnos och på att erbjuda en diagnos till den som fått ett problem. Diagnoser är ett verktyg för att definiera och kunna ringa in och konkretisera ibland diffusa svårigheter, det är en svår uppgift och de allra flesta lärare saknar utbildning i och kunskap om detta och även i den medicinska delen av olika funktionshinder. De gör därför klokt i att fokusera på hur skolan kan underlätta inlärning och utveckling utifrån de bedömningar som gjorts av de som har denna kunskap snarare än att diskutera innehållet i själva diagnoserna.

          Om vi förutsätter att de flesta lärare redan är så kloka så kan vi gå vidare med att diskutera eventuella brister i skolan och hur dessa kan lösas

        • Ah, jag ser att du missförstår mig, Mats, jag ber om ursäkt för att jag uttryckte mig illa.

          Nej, de elever jag pratar om varken är eller kommer någonsin att bli diagnosticerade med dyskalkyli. Det finns varken underlag eller behov av något sådant för dem. De har bara lyckats ta sig igenom svensk grundskola och ofta svensk gymnasieskola också utan att någon på vägen upptäckt att de t ex inte känner till skillnaden mellan = och =>, att de inte vet att 2*3 tomater inte är exakt samma sak som 3*2 tomater, trots att det rör sig om lika många tomater eller känner till att man kan få helt olika resultat om man delar upp 25 t-shirtar i fem högar eller dividerar 25 med 5, något de rimligen borde erbjudits många möjligheter att bli upplysta om under alla åren i skolan. De har inga problem att faktiskt förstå det, de har bara inte fått veta det.

          Jag vill därför pröva tanken att problemet, svårigheten om du så vill, ligger någon annanstans än hos eleverna.

        • Sara, den distinktion du lyfter är så viktig att jag lyfter den en gång till:

          Det är en stor och viktig skillnad på att skolan erbjuder särskilt stöd och hjälp till den som fått en diagnos och på att erbjuda en diagnos till den som fått ett problem

          Tack!

        • Jag förstår och uppskattar tydligheten.

          Kanske övertolkade jag din inledning och trodde att du antydde att det fanns en grupp som har blivit skadade av skolan och TROR att de inte kan räkna (eftersom de misslyckats med den formella matematiken). En sorts intellektuell traumatisering.

        • Nej, du övertolkade den inte, det var vad jag avsåg att säga.

          Men sedan går tankegångarna åt olika håll – att många elever går igenom skolan och upplever att de inte kan lära sig matematik (vilket inte är samma sak som att inte kunna räkna) innebär att skolan och lärarna misslyckats med undervisningen.

          Eleverna har inte möjlighet att lägga upp, planera och genomföra undervisningen – om de hade det skulle de inte behöva gå kursen alls – så att lägga ansvaret för huruvida den lyckas eller inte på dem är helt orimligt. Eleverna går till skolan, och de bör kunna gå dit i fullt förtroende för att skolan och lärarna tar ansvaret för undervisningen, så långt det är möjligt och en bit till utifrån varje elevs enskilda behov.

          Allt annat tycks mig skevt och ur fas.

Hur tänker du kring detta?

