#skolchatt och eleven som tar plats

Torsdag har än en gång utbrutit i västvärlden, och traditionsenligt träffas vi på #skolchatt klockan 20.00.

Häromveckan talade vi om hur vi som skola och lärare bemöter och stöttar blyga och tystlåtna elever.

I kväll pratar vi om hur vi som skola och lärare hanterar, utmanar och bemöter eleverna som tar mycket plats och talutrymme i klassrummet? De där som pratar rätt ut utan att räcka upp handen, utan att ge andra utrymme att fundera eller formulera ett svar, de som ger sig in i långa resonemang och avvikelser och utvecklingar eller rent av tar upp något som inte alls har att göra med det som för tillfället pratas om. De där som brakar och dundrar in i ett klassrum, som kommenterar och hojtar till någon i en helt annan ände av rummet, som dominerar och stökar runt och kräver så mycket av vårt tid och vårt fokus att andra elever blir, eller tycks bli, utan?

Vad säger de egentligen med sitt stök och brak och dunder? Och vad hör vi? Om det pratar vi ikväll, klockan 20.00 på Twitter.

.

Annonser

3 thoughts on “#skolchatt och eleven som tar plats

  1. Jag läser ofta dina inlägg om skolchatten, men har aldrig varit med själv. Vet inte riktigt hur man gör… : /
    Men det ämnena är alltid så intressanta så nu måste jag kanske ta tag i det där!
    Tycker att just det här kan vara ett problem bland både vuxna och barn… (har precis varit på sonens föräldrarmöte)

    • Det är lättare än man tror. Det som rent praktiskt krävt är att du finns på Twitter. Gör du det så gör en sökning på #skolchatt så hamnar du rätt i flödet.

  2. Ping: #skolchatt och eleven som tar plats | Digitala verktyg för lärandet. | Scoop.it

Hur tänker du kring detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s