Hen

Premiärerna duggar tätt den här veckan:

I dag var första gången jag hade glädjen att använda hen rent konkret i klassrummet, inte bara sådär i förbiförfarten utan grundligt och ordentligt i en genomgång av skillnaden mellan subjekt och objekt. Det är så häftigt, ett helt nytt pronomen, så nytt att objektsformen inte riktigt har satt sig än, oavsett vad språkrådet rekommenderar. Kanske blir det hen enligt den dialektmodell där en person till exempel kan formulera en fikainbjudan ‘vi kan dricka kaffe hemma hos jag’, kanske blir det med tiden henom, kanske något helt annat.

Och jag tycker det är så spännande!

 

6 thoughts on “Hen

  1. Vad kul. Jag hade en diskussion kring ordet Hen igår med min gymnasieelever i ämnet historia. Jg berättade hur stort det redan börjar bli både i bloggvärlden och i forskningsartiklar. Det var faktiskt några elever som tyckte att det blir ”överdrivet” och känner en allmän oro om att de i framtiden inte ska få lov att använda sig av orden han eller hon. Personligen undrar jag själv hur det kommer bli i framtiden. Kommer det bli en PK relaterad aspekt?

    • Vi får se. Språkråd, språkvetare och såna tomtar kan spå och försöka påverka hur mycket man vill, men språk utvecklas utifrån helt andra villkor.

      • Jag tänkte nog inte att frågan var riktad till språkråd, språkvetare eller liknande tomtar, snarare undrade jag om något av dem ligger rätt i munnen på de som läser detta(naturligtvis är språkråd, språkvetare och tomtar inkluderade i den bemärkelsen).

Hur tänker du kring detta?

