Anglosaxriddarromantik

Jag behöver skriva något om det här med etik, och att värna elevers ansikte, men uppriktigt och än en gång aningen för privat talat – jag är alldeles för förkyld för att tänka så avancerade tankar. Jag ägnar mig i stället åt den filmatiserade versionen av sir Walter Scotts riddarpekoral om den tappra, handlingskraftiga Rebecca, den väna och tidstypiskt hjälplösa Rowena och de politiska konsekvenserna av att kung och ridderskap skramlar iväg på korståg.

Rebecca och Rowena

4 thoughts on “Anglosaxriddarromantik

    • Kung Richard tycks varit mer intresserad av kyrkan och korstågen än landet, egentligen, så jag är inte alls säker på att hon fått så mycket inflytande ändå. Hon vore ju inte tronföljare, utan bara regentgemål och som sådan lätt utbytbar. Robin Hood… tja, men Marion då? Fast hon kan ju ragga Ivanhoe förstås…

Hur tänker du kring detta?

