#skoljante och #skolchatt

Det är torsdag, första torsdagen år 2013 och precis som i fjol och året dessförinnan innebär detta #skolchatt.

Känner ni till Jante, det fiktiva samhället i Aksel Sandemoses roman En flykting korsar sitt spår baserat på det danska samhället Nykøbing Mors? I Jante spelar den sociala kontrollen stor roll, så stor att de regler som sällan sätts ord på men syns tydligt ändå faktiskt gjorts till lag:

  1. Du skall inte tro att du är något.

  2. Du skall inte tro att du är lika god som vi.

  3. Du skall inte tro att du är klokare än vi.

  4. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.

  5. Du skall inte tro att du vet mer än vi.

  6. Du skall inte tro att du är förmer än vi.

  7. Du skall inte tro att du duger till något.

  8. Du skall inte skratta åt oss.

  9. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.

  10. Du skall inte tro att du kan lära oss något.

Dessa lagar finns lite överallt omkring oss i samhället och i organisationer där människor både är beroende av varandra och i större eller mindre utsträckning konkurrerar med varandra. De tjänar till att bevara den välbekanta, trygga strukturen där man vet vad som gäller och vilken roll man själv har som den är, såväl den sociala som den teknologiska.

I en tid som den vi lever i just nu, där saker och ting förändras med dunder och brak, forskning, teknologik, politik, sekler, millenium, havsyta, klimat och allt möjligt, blir behovet av trygghet och stabilitet än tydligare, och många är villiga att gå långt för att bevara åtminstone en känsla av att man har kontroll över sin situation. Det här är sant i skolan såväl som på andra håll.

Webbstjärnan.se lyfter i en serie gästbloggsinlägg #skoljante, beskrivningar av hur jante-lagen manifesterar sig i skolor i dag, framförallt bland lärare men också bland annan skolpersonal. Om det pratar vi i kvällens #skolchatt. Hur ser det ut, och kan vi göra något åt saken eller är det bara att bita ihop och leva med?

Advertisements

10 thoughts on “#skoljante och #skolchatt

  1. Ping: #skoljante och #skolchatt | Folkbildning på nätet | Scoop.it

  2. Ping: #skoljante och #skolchatt | Digital kompetens | Scoop.it

  3. Jag minns att en vikarie vi hade (vår ordinarie svensklärare var föräldraledig) skrev om jantelagen till klassen när läsåret var slut. Hon strök helt enkelt ordet ”inte”, kanske lade hon också till ”och åt dig själv” inom parentes på nr 8 också. Fint tycker jag.

    • Det är en inte helt ovanlig variant. Välmenande och fin på sitt sätt, jo, absolut. Det är bara jag som är cynisk. Jag hyser samma skepsis till den som till många andra sorters ‘positivt tänkande’ – de har inbyggt i sig en outtalad men högljudd underliggande tanke om att ‘och det är dessutom ditt eget fel om du misslyckas’ som riskerar att bli en självuppfyllande profetia.

  4. ett problem med det är också att det förstärker budskapet att man bedöms på sina prestationer – att man är sina prestationer. Man ska inte sticka ut eller man ska sticka ut – det är ”ska” som är problemet.

    • Det är ju det. Världen är full av krav som den är, ibland behöver man få utrymme att säga ‘fuck it’ och bara vara, utan att någon tittar snett och snörper moraliserande på munnen.

  5. Ping: #skoljante och #skolchatt | IKT och iPad i undervisningen | Scoop.it

  6. Ping: #skoljante och #skolchatt | Katharinas skolblogg

Hur tänker du kring detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s