Köttersättning

Det var Earth Hour igår. Det är inte den timmen då man släcker lampor, myser i skenet från levande ljus innan man tänder igen och fortsätter som innan. Det är en symbol som förpliktigar:

Nu är kl 21.30. We did it. Vi hade vår Earth Hour tillsammans.

Fint. Att göra saker tillsammans är oftast fint.

Well. NU börjar jobbet.

Earth Hour är ju, som sagt, en symbol. En signal vi skickar till våra politiker, varandra och oss själva att vi vet om att jorden är sårbar (läs: dödligt sårad) och att vi är beredda att göra något för att läka den. Eller iallfall rädda den ifrån att dö inom några decennier.

Få kan göra allt, men alla kan göra något.

Att släcka under Earth Hour är inte något. Det är att visa att man nu tänker göra något när vi tänder igen.

Nu. Kl 21.30 börjar detta nu.

Om Earth Hour inte efterföljs av en livsstilsförändring var den i onödan. Då skickade vi fel signal. Då skickade vi signalen att vi inte vill göra något av värde. Bara symboliskt som inte är så besvärligt.

Och jag kommer, inte helt osökt, att tänka på en fråga jag glädjande nog får allt oftare: Vad ersätter du köttet med? Den ställs alltid, utan undantag, i en vänligt, nyfiket undrande ton.

Det handlar sällan om protein eller näringsämnen, utan om hur man faktiskt komponerar en måltid där det som upplevs som grundpelaren saknas. Det här med vegetarisk mat är fortfarande ett okänt område för många, och för den som av födsel och ohejdad vana tänker ‘kött med något till’ när hen tänker mat är frågan fullständigt logisk.

Det erbjuds många köttsubstitut, korvar, biffar, färser, smörgåspålägg etc och jag är övertygad om att de är smakliga och i många fall kan fungera som en slags motsvarighet till nikotinplåster för den som inte riktigt vet hur hen ska orientera sig vidare från alla de köttraditioner som omger oss. Men jag vet faktiskt inte. I en stor andel av de lättlagade vegetariska matvaror som erbjuds i frysdiskar runt om i landets butiker är vetegluten en stabil bas, mycket är panerat för att ge en välbekant stekyta, och så var det med den saken för min del.

Så mitt svar är ‘Det gör jag inte’.

Jag söker inga köttersättningar, eftersom kött inte är en del av mina mattraditioner och inte lämnar något hål att fylla. Jag väljer inte det vegetariska alternativet, utan jag väljer mat. Helt vanlig mat. Vitaminer, mineraler, proteiner, kryddor och smaker, färger och dofter.

Och jag är uppriktigt glad att få frågan! Det visar på nyfikenhet och en vilja att veta, ett steg mot den livsstilsförändring mindre kött innebär, den som verkar stor och svår men egentligen är väldigt enkel när man väl hittat ingången.

2 thoughts on “Köttersättning

  1. ”Nikotinplåster”, mycket passande 🙂 Sedan jag blev en fullt ut praktiserande vegetarian (Vegan) och i nuläget kör utan gluten, så är det inte mycket färdigprodukter som används. Som du nämnde är det väldigt vanligt att vete finns med i dessa produkter. Men både jag och min partner har fått en helt annan uppskattning för hemlagad mat. Det är inte svårare än att följa ett recept. Det finns en överdriven tro bland många att man måste vara en raketforskare för att få i sig allt man behöver 🙂 Enligt min näringsfysiolog så är det ofta omnivorerna som tenderar att få i sig för lite näringsämnen och det är även min uppfattning.

    Allt helt (eller delvis) överge det ”traditionella” köket är faktiskt väldigt spännande, det finns en helt ny värld att upptäcka och varje vecka är fylld av spännande äventyr 🙂

    • Att följa ett recept kan vara svårt nog, i synnerhet om man som jag tycker det är lagom tråkigt att laga mat. Min äventyrslystnad sträcker sig åt andra håll, ett par snabblagade standardrätter att variera mellan är vardagen när jag är hänvisad till min egen kreativitet. Jag har full förståelse för alla som tvekar inför att prova något okänt, och gläder mig åt att de är så nyfikna att de frågar.

      Hade det funnits ett snabbmatställe med sånt jag äter inom rimligt räckhåll hade jag varit stamkund, men så är inte världen organiserad. Turligt nog för mig finns en underbar människa i närheten som förbarmar sig över min kosthållning allt emellanåt.

Hur tänker du kring detta?

