#Körslaget på lördag

I morgon är det lördag, det är #Körslaget klockan 20.00 och det är Världslärardagen.

Här i landet får jippot Kanelbulledagen större uppmärksamhet, men i Körslaget i morgon lyfter #TeamRickard en av de viktiga aspekterna i en lärares vardag: elevers skolvardag. Många elever i svenska skolor har det bra, trivs i skolan, lär sig saker och ting och utvecklas.

Men inte alla.

Rickard Söderberg skriver om kvällens låtval:

Jag får alltid så starka inre bilder när jag hör de här textraderna Alla de unga i världen som dagligen förnedras, torteras och mördas för att de är förälskade. Alla som fördrivs av sina familjer, vänner och communities för att de vill kramas. Detta har vi pratat om de senaste veckorna.

Men faktum med att detta sker inte bara i Ryssland, Iran, Uganda o en massa andra länder långt borta. Detta sker också här hemma, och vår uppmaning till att vara stolta riktar sej till alla unga som idag inte vågar gå till skolan för att de är rädda för att bli utfrysta, hånade och slagna.

Mitt ansvar som lärare när det gäller mobbing är att reagera, och agera. Det är inte ok att elever känner sig utfrysta, inte rimligt att någon blir hånad, inte acceptabelt att någon blir slagen i skolan. Min uppgift att ställa mig emellan, att ryta ifrån, att ta ställning och stå kvar.

Varken jag eller någon annan lärare kan vara överallt, vi ser inte allt, vi hör inte allt, vi förstår inte allt vi ser och i lika hög grad som andra människor misstolkar vi det vi ser ibland, men när någon uppmärksammar oss på att något är på tok måste vi reagera, även om det kan vara både skrämmande och kännas riskfyllt ibland.

In the name of love!
What more in the name of love?
In the name of love!
What more? In the name of love!

Tack #TeamRickard för att ni påminner oss om den saken.



Körerna framför två verk var, och innan vi får höra Pride (In the Name of Love) får vi höra den låt som valts av produktionen. Kvällens tema är Max Martin, och #TeamRickard kommer att framföra en unik version. Jag har inte hört den, nej, men jag blir mycket förvånad om jag tar fel.



Så, hur gör man för att rösta för kärlek denna lördagkväll? Enkelt: Ring 099- 402 04 eller SMS:a Rickard till 72 400

Hur tänker du kring detta?

